Mit tegyünk, ha a műszerfalon világít a „motorellenőrzés” jelzés?

„Check engine”, vagyis „ellenőrizze a motort” – ez az a hibaüzenet, amit senki nem akar látni az autója műszerfalán. Nem csoda, általában semmi jót nem jelent. Valami nem megfelelően működik a motor tájékán. Ha pechünk van, ez igen drága mulatság is lehet.

Azért nem kell egyből kétségbeesni a jelzés láttán. Előfordulhat az is, hogy egy könnyen javítható apróságra hívja fel a figyelmünket a jelzés a műszerfalon. Például egy alkatrészt kell kicserélni, amihez magunk is megvásárolhatjuk az újat itt. Nagy szerencse, ha ennyivel megússzuk, de fel kell készülni arra is, hogy mélyen a zsebünkbe kell nyúlni a javításhoz. Ami biztos, az az, hogy ha meglátjuk azt a bizonyos lámpát világítani, nem szabad figyelmen kívül hagyni, és tudomást sem véve róla, tovább járni az autóval. Sose tudhatjuk, mikor adja meg magát, ezért minél előbb meg kell látogatnunk a szervizt, ahol várhatjuk az ítéletet. A szervizben komputer segítségével, hibakód alapján állapítják meg, hogy mi a probléma az autónk motorjával.

Megálljak, vagy továbbmehetek?

Amikor meglátjuk a motor ellenőrzésére figyelmeztető jelzést, az első, amit el kell döntenünk, hogy még a célunkig elmehetünk, a szervizig elgurulhatunk, vagy ott azonnal le kell-e állítani a motort. Nos, a válasz leginkább attól függ, hogy mit tapasztalunk a jelzés világításán kívül. Amennyiben semmi különöset nem érzékelünk, nem hallunk furcsa hangokat, nincs füst, égett szag, vagy bármi gyanús, úgy jó eséllyel még hazaérünk, és elmehetünk a szervizbe.

Mi világít a motorlámpa mellett?

Amit azonnal tudunk ellenőrizni, az az, hogy a „check engine” lámpa mellett világít-e még bármi. Ha igen, az olyan szempontból szerencsés helyzet, hogy ki lehet belőle találni, hol lehet a probléma pontosan. A műszerfal jelezheti a motor túlmelegedést, a kipufogóhibát, a kritikus olajszintet, valamint a nem megfelelő hűtőfolyadék szintet is. Bármelyik világít egyszerre a motorellenőrzés ikonnal, nem javasolt tovább haladni, de legalább sejthető, hogy hol kell keresni a hibát.

Nem mindegy, milyen hangot hallunk

Ha furcsa hangok jönnek a motorháztető alól, annak nem szoktunk örülni. Nem biztos azonban, hogy súlyos a gond. Ha csak kicsit szokatlan a motor hangja, azzal még nem feltétlenül kell azonnal félreállni. De ha durva kattogás, fémes hangok hallatszódnak, akkor nem biztos, hogy jó ötlet tovább haladni.

Füst és égett szag

Ez a kettő a csalhatatlan jele annak, hogy valami túlmelegszik, rosszabb esetben olvad, ég. Így semmiképpen sem szabad továbbmenni!

Érdemes megfigyelni a füst színét, mert információt adhat arról, hogy hol van a probléma. A kékes füst elég rossz hír, ugyanis arra utal, hogy az olaj ég, márpedig az csak valami súlyosabb működési zavar esetén kerülhet a hengerekbe. A fehér füst a hűtőfolyadéktól származhat, amivel szintén nem jó ötlet továbbhaladni. Ha fekete a füst, akkor a motor nem megfelelően égeti az üzemanyagot.

Veszélyes és drága nem foglalkozni vele

Ha semmi egyéb jelet nem tapasztalunk a motorellenőrzés lámpa világítása mellett, akkor is minél előbb sort kell keríteni a javításra. Sokan szeretik figyelmen kívül hagyni ilyenkor a jelzést, hiszen az autó megy, a motorjavítás viszont pénzbe kerül, gyakran nem is kevésbe.

Csakhogy a struccpolitika nem fogja megoldani a helyzetet, ráadásul hibás motorral járkálni nem éppen veszélytelen – sosem tudhatjuk, mikor adja meg magát alattunk az autó. Arról nem is beszélve, hogy ha így használjuk a járművet, folyamatosan tovább ronthatjuk a helyzetet, így mire rászánjuk magunkat a szervizre, már lehet, hogy jóval többet fogunk fizetni, mint eredetileg fizettünk volna.

 

(Partner cikk)

Ajánlott tartalom

Az EU elvetette az elektromos autókra kivetett vámok elkerülésére irányuló kínai javaslatokat

Az Európai Bizottság elutasította Kína minimumárakra vagy mennyiségi korlátokra tett javaslatait az elektromos járművek (EV) Európai Unióba történő behozatalánál - közölte csütörtöki sajtótájékoztatóján az Európai Bizottság illetékes szóvivője.