Mit várhat a napenergia-szektor Joe Bidentől?

Most, amikor lezajlottak a választások, és várhatóan Joe Biden lesz az Egyesült Államok 46. elnöke, elkezdődtek a találgatások, hogy elnöksége vajon mit hoz majd a megújuló energiák szektorának általánosságban, és konkrétan a napenergia ágazatnak.

A Szenátus nélkül – hiszen Georgia államban még mindig tartanak a le nem zárt megmérettetések – az olyan átfogó szakpolitikai rendelkezések, mint például a Biden Green Deal valószínűleg nem úgy látnak majd napvilágot, ahogyan azt előzetesen elképelték. Ez azonban nem jelenti azt, hogy nem hajtanak végre olyan személycseréket és lépéseket, amelyek kedvező hatást gyakorolhatnak iparágunkra és a megújuló energiák szektorának egészére. Íme, a négy intézkedés, amelyeket szerintem Biden meg fog tenni, hogy fellendítse a napenergia és a többi erőforrás jelentős térnyerését, írta az mnnsz.hu.

Kabinet kalibrálás

Az elmúlt négy év során mindannyian fokozódó döbbenettel figyeltük az Amerikai Környezetvédelmi Hivatal (United States Environmental Protection Agency, EPA) és az Energiaügyi Minisztérium (Department of Energy) berkeiben zajló változásokat. A Trump kormányzat idején megbontották az üvegházhatást előidéző gázokra vonatkozó szabályozást, és visszalépések történtek a fosszilis tüzelőanyagok felhasználásával történő energiatermelés területén. A kampány során Biden elnökjelöltként sokszor tett említést a klímaváltozás képében jelentkező fenyegetésről, és azon szándékáról, hogy kedvezőbb helyzetbe hozná a Földet, hogy megvédhesse magát a klímaváltozást tagadókkal és a környezet pusztításával szemben.

Úgy gondolom, hogy ennek kapcsán ki fog nevezni egy irányítót az EPA élére (a jelentések szerint ez a Washington-i kormányzó, Jay Inslee lehet, aki a környezetvédelmi ügyek kérlelhetetlen bajnoka és a megújuló energiák támogatója), és egy energiaügyi minisztert; a legfontosabb küldetésük pedig az lesz, hogy visszafordítsák az előző kormányzat által okozott legsúlyosabb károkat. Ennek eredményeként a megújuló energia – és különösen a napelem ágazat – ismét elfoglalja az őt megillető helyet ennek az országnak az energiatermelésére vonatkozó párbeszédekben.

A törvényhozó ág támogatása nélkül természetesen nem fognak tudni mindent visszaállítani. De azt megtehetik, hogy visszaállítják a szabályozási környezetet, hogy egyenlővé tegyék a versenyfeltételeket, esélyt adjanak a napenergiának és a többi megújulónak, hogy saját érdemeik alapján vegyenek részt a versenyben anélkül, hogy a fosszilis tüzelőanyag ágazat megint a maga javára tolná el a mérlegelést.

Joe Biden és Barack Obama – pixabay.com

Újból csatlakozás a Párizsi klímavédelmi egyezményhez

Biden már elkötelezte magát a Párizsi klímavédelmi egyezményhez való ismételt csatlakozás mellett, ebből Trump hivatalosan a választást követő napon lépett ki. Bár sokak számára ez a lépés csak szimbolikus jelentőségűnek tűnhet, mégis az Egyesült Államok fontos visszatérését képviseli a klímaváltozás körüli viták központjához, és megújítja a tiszta energia irányába haladás melletti elkötelezettségünket a világ többi részével egyetemben.

Mivel az Egyesült Államok minden korábbinál közelebb kerül szénlábnyoma csökkentéséhez, a fosszilis tüzelőanyagokról a napenergiára és a többi megújuló energiaforrásokra történő átállás minden korábbinál nagyobb jelentőségre tesz szert. Ez bátorítani fogja az országban működő vállalatokat, hogy befektessenek a kutatási és fejlesztési tevékenységekbe, amelyek az innováció szikráját hívhatják elő a tiszta energia ágazat számára.

Fosszilis tüzelőanyagok támogatásának csökkentése

A fosszilis tüzelőanyag szektor éveken át ragaszkodott ahhoz, hogy a megújuló energiákat egyenlő feltételekkel működő pályán zajló versenyre kényszerítsék, miközben arról megfeledkeztek, hogy ők évente körülbelül 20 milliárd dollár értékű közvetlen és közvetett támogatást kaptak a kormánytól. Biden a fosszilis tüzelőanyagoknak juttatott támogatások csökkentése és/vagy eltörlése mellett tette le voksát, ami végre lehetőséget kínál a megújuló energiaforrások számára az olaj, a gáz és a szén iparágak egyeduralmának megdöntésére.

A megújuló energia támogatói már évek óta azzal érveltek (amelyet megdönthetetlen bizonyítékok támasztottak alá), hogy egy valóban szabad piacon a megújuló energiaforrások nem csupán versenyképesek a fosszilis tüzelőanyagokkal, de sok piacon még az áruk is kedvezőbb. Végre lehetőségük nyílik bizonyítaniuk ezt a feltevést a Biden kormány idején, ha törvénybe iktatják a fosszilis tüzelőanyagokra vonatkozó támogatásokat.

Napelem tarifák kiküszöbölése

A Trump kormányzat egyik legnagyobb csalódást kiváltó döntése volt, amikor további vámokat vetettek k i a napelem modulokra és inverterekre, amelyeket az iparág többek között Kínából importál. A kiemelkedő hatékonyságú PERC (Passivated Emitter Rear Cell) modulok ára az Egyesült Államokban csaknem duplájára nőtt annak, amennyit az ilyen, Kína és dél-kelet ázsiai gyártósorokról kikerülő modulokért a világ többi részében fizetnek.

Több megawattnyi mennyiségek esetén jelenleg az ilyen modulok ára wattonként 32 cent és 35 cent között mozog az Egyesült Államokban, míg a gyártást követően az ár csak wattonként 17 és 19 cent közötti. Mivel a szállítási költség wattonként 1,5 cent és 2 cent közé esik, ennek az árkülönbözetnek a túlnyomó többségét a vámok adják.

Az egyik első dolog, amelyet a megválasztott elnöknek, Joe Bidennek meg kell tennie, hogy felkéri az USA Nemzetközi Kereskedelmi Bizottságát (International Trade Commission) ezeknek a vámoknak az értékelésére és annak eldöntésére, hogy ezek még indokoltak-e, figyelembe véve az ebben az országban a szolár ágazat feldolgozásban és kereskedelemben érintetteknél előidézett károkat. A napelem modulokra és inverterekre kivetett vámok csökkentése vagy eltörlése óriási pozitív hatást gyakorolna a szolár ágazat fejlődésére.

Állásteremtést ösztönző terv

Ahogy az Egyesült Államok gazdasága tovább folytatja a Covid-19 által előidézett válságból történő kilábalását, valószínű, hogy a képviselőház és az elnök több billió dollárra rúgó mentőcsomagot fog összeállítani, hasonlót ahhoz, amely a 2008-as gazdasági válság utáni szélcsendből emelte ki a gazdaságot. A dolgozóknak nyújtott közvetlen segélyeken túl ezt be lehetne fektetni az ország omladozó infrastruktúrájába, beleértve a tiszta energiába történő befektetéseket.

Az ilyen közvetlen beruházások hozzájárulhatnak a jó megélhetést biztosító állások létrehozásához, például a szolár, a szél, a geotermikus és az egyéb megújuló erőforrások ágazatokon belül. Arra is bátorítanák a vállalatokat, hogy ruházzanak be munkavállalóikba, és állítsák vissza az elmúlt négy év során folytatott pusztító szakpolitikák idején elvesztett munkahelyeket.

A Biden kormányzat alatt nem garantáltak ezek az előrelépések. Ahogy már említettük, a képviselőház ellenőrzésének hiánya miatt a leginkább ambiciózus javaslatok némelyike lelassulhat, pedig ezek szikraként lobbanthatnák fel a Napenergia Forradalmat és felerősíthetnék a többi megújuló energiaforrás szerepét.

Ajánlott tartalom

Piacra dobták a hatékony napelemes tetőcserepet

A litván Solitek bemutatta a tetőbe integrálható, 435 W-os, 22,04%-os hatékonyságú, elegáns megjelenésű TOPCon technológiás napelemeket, melyek tartósak, újrahasznosíthatók, és 30 éves garanciával érhetők el.