Most először többen kerékpároztak, mint autóztak a dán fővárosban

Világtörténelmi jelentőségű, mérföldkő horderejű vízválasztó vagy mi a fene. De tényleg. Új rekordot mértek a forgalomszámláló érzékelők Koppenhágában (ahol valószínűleg nem kerüli ki azokat senki).

Arrafelé amúgy is szép hagyománya van neki, a Guardian cikke szerint 1970 óta számolják a bringával és az autóval közlekedőket. Abban az évben nagyjából 350 ezer autót, 100 ezer bringát rögzítettek. Persze számlálóbiztosokkal kezdték, ma meg már elektronikus rendszerük van. Ebben az évben az eddigi adatok alapján 265.700, kerékpár és 252.600 autó volt forgalomban, ami azt jelenti, hogy a mérések kezdete óta először volt több a bringa, mint a gépkocsi. A cikk emlékeztet, hogy erős politikai akarat kellett ahhoz, hogy ezt a sikert (húsz év alatt 68%-os növekedés) elérjék. Ez a gyakorlatban persze sok fejlesztést, és sok pénzt jelent. Persze az egymilliárd dán korona, amit 2004 óta ráköltöttek (vagyis mintegy 41 milliárd magyar forint) sehol sincs mondjuk egy Liget-projekt, vagy egy budapesti olimpia költségeihez képest. A gyakorlati haszna viszont annál inkább értékelhető. Koppenhágában azért is nagy szám, hogy csökkent a gépkocsihasználat, mert a város lakossága folyamatosan növekszik. Az előrejelzések szerint ugyan a kerékpárhasználatot némiképp visszaveti majd a hamarosan megnyíló metrófejlesztés, de a városvezetés szerint a lényeg, hogy a lakosság környezetkímélő közlekedési eszközöket választ.

Ajánlott tartalom

Kék bolygó – A talajmegújító gazdálkodással egészségesebb élelmiszerhez juthat a fogyasztó

A talajmegújító mezőgazdaság, a no-till technológia alkalmazása nem csak a talajeróziót csökkenti és a talaj vízmegőrző képességét javítja, hanem a fogyasztók is egészségesebb élelmiszerekhez juthatnak általa - hangzott el Áder János volt államfő, a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány kuratóriumi elnöke Kék bolygó című podcastjának hétfőn közzétett legújabb, a legnépszerűbb videómegosztó portálon is elérhető adásában.