© PID/Christian Fürthner

Munkába járás kerékpárral, rollerrel – télen is megoldás

Tévhit a köztudatban, hogy kizárólag tavasszal és nyáron vannak tele a kerékpársávok: korábban elképzelhetetlennek tűnt, hogy ősszel vagy akár télen is ezekkel az eszközökkel járjunk.

Mára sokan felismerték, hogy számos élethelyzetben, akár a mindennapos munkába járásban is sokkal praktikusabb mikromobilitási eszközt választani autó vagy a tömegközlekedés helyett. Nem csak a felhasználók, a tudatos munkáltatók is egyre gyakrabban élnek ezzel a juttatással. Hogy hogyan lehet ezt megtenni, ebben segít a Jövő Mobilitása Szövetség.

Télen kerékpár és roller? Nem lehetetlen

Amikor eljön a borongós november, a gyakori eső, a szél, a nedves falevelek csúszóssága bizony megnehezíti a rollerrel és kerékpárral járók dolgát – ugyanakkor az ilyen időben még gyakoribb forgalmi dugók továbbra is jól elkerülhetők a mikromobilitási eszközökkel és gyorsabbá, kiszámíthatóvá teszik a munkába járás idejét. Ha megnézzük a budapesti kerékpársávok forgalmi adatait, akkor azt látjuk, hogy a nyárihoz képest jellemzően a felére esik a téli forgalom, azonban fontos látni, hogy a nyári kerékpározók/rollerezők között sok a turista, így kifejezetten jó arányban használják a mikromobilitási eszközöket zordabb időben is a közlekedők. A BKK adatai szerint a Budapesten elhelyezett 4 kerékpáros mérési ponton idén júniusban összesen 268 ezren, míg októberben 184 ezren haladtak át. A közösségi kerékpárt használók számában nincsen lényeges visszaesés a hideg idő beköszöntével: míg júniusban havonta 389 ezer (tavaly ugyanilyenkor 366 ezer), addig idén októberben több mint 363 ezer utazás történt, azaz a BUBI-val tavaly októberben megtett utak száma 9 százalékkal nőtt idén ősszel. Persze az igazi tél még előttünk van, december-januárban választják a legkevesebben – de ekkor is több tízezren – a közösségi kerékpárokat és a saját eszközöket.

Sok előnye van a kerékpározásnak, rollerezésnek a Jövő Mobilitása Szövetsége szerint nem kell jeget kapirgálnunk róla induláskor, érkezéskor akár fizetős parkolóhelyet keresni, a célunkig visz és kerékpározáskor még a sportolásnak is adunk. Sőt a közlekedési eszközök kombinálása azt eredményezi, hogy mobilabbá és szabadabbá válunk. A Jövő Mobilitása Szövetség a stresszmentes közlekedés fejlesztését tűzte ki célul, ezért szeretné felhívni a figyelmet arra, hogy egyéni közlekedésünkbe érdemes minél több megoldást, illetve akár ezek kombinálást beépíteni, hiszen sok esetben azokkal olcsóbb, gyorsabb, aminek köszönhetően stresszmentesebb és akár kényelmesebb lehet a célunkig való eljutás.

Hogyan kell télen rollerezni vagy biciklizni?

A téli kerékpározáshoz vagy rollerezéshez sokat segít, ha megfelelő tapasztalattal rendelkezünk az általunk választott eszközzel: az ügyességi faktor, a kerékpár- és rollerkezelési tudás fontos szerepet játszik a téli használat során. Íme néhány tipp a Jövő Mobilitása Szövetség szakértőitől:

  • Ha csúszik az út mindig a hátsó féket használd, ugyanis, ha az elsőt túl erősen húzod meg, akkor blokkolhat az első kerék, ezt el kell kerülni.
  • Rücskös és puha gumikkal kevésbé csúszik az út! Nyáron érdemes keményre fújni a gumikat, télen inkább laposabban használd. A tömör rollergumik hidegben és nedves úton még csúszósabbak lehetnek.
  • Tarts nagyobb követési távolságot! Autóhoz hasonlóan, biciklivel is nagyobb követési távolságot kell hagyni csúszós úton, hogy ha hirtelen kell megállni, legyen időd és helyed fékezni.
  • A kerékpár nyergét érdemes kicsit lejjebb ereszteni a stabilabb megállás érdekében.
  • A sok réteg ruhában, perifériás látást esetleg korlátozó sapkában vagy kapucniban is légy körültekintő sávváltáskor vagy kanyarodáskor, elsőbbségadáskor – ilyenkor különösen jó szolgálatot tehet egy visszapillantó tükör.
  • A láthatóságra fokozottan érdemes ügyelni: világos ruházatban felkapcsolt első és hátsó lámpával.
  • Fontos, hogy a kabát hossza vagy a táska ne takarja le a kerékpár hátsó lámpáját.
  • Amennyire lehetséges, kerüld a hirtelen irányváltásokat, fékezéseket és hosszabb időt, távot hagyj a lassításra vagy megállásra.
  • Ügyelj a pocsolyákra, a jeges és nedves fémfelületekre, ezek nagyon csúszósak lehetnek.
  • Az elektromos rolleren nem csak magunkat, hanem az akkumulátort is védeni kell az extrém hidegtől. A roller teljesítménye hidegben lecsökkenhet, lomhábbá válik, csökkenhet a hatótáv. Az elektromos kerékpár akkumulátorát is érdemes bevinni és szobahőmérsékleten tárolni.

Kerékpárhasználat mint cafeteria elem

Akár télen, akár nyáron, a munkáltató is sokat tehet azért, hogy munkavállalói kerékpározzanak, mozogjanak, mégse kimerülten és izzadtan érkezzenek a munkába. Sokan nem tudják ugyanis, hogy kedvezményes adózással támogatható a cégek részéről elektromos kerékpár használatba adása, sőt a kerékpárokhoz kapcsolódó fenntartási és üzemeltetési díjak költségként leírhatóak a munkáltató számára.

A cafeteria keretében elérhető adómentes tételek szegényes kínálatában az elektromos kerékpár bérlete egy kiváló lehetőség, aminek sok munkavállaló fog kifejezetten örülni. Ilyen esetben az elektromos kerékpár bérlete a munkavállaló választható béren kívüli juttatás keretének a terhére kerül beépítésre, így részben vagy egészben a munkavállaló finanszírozza az eszköz bérletét. A vállalati flottás gépjárművek analógiáját követve, a munkáltató finanszírozza a bérletet, és a kerékpárt extra juttatásként, vagy munkaeszközként adja a munkavállaló számára. Az elektromos kerékpár így nem egy vállalati szinten egységesen járó juttatási forma, hanem egy extra ösztönző eszköz a munkáltató kezében. Ráadásul Kárpáti András, a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke szerint ez a fajta támogatás könnyen integrálható a vállalat ESG stratégiájába, így hozzájárul a fenntarthatósági célok eléréséhez is.

Persze más módja is van a vállalati kerékpárflotta kialakításának: ennek bevezetése olyan stratégiával is megoldható, ahol a kerékpárok egy közös belső flottában vannak, és a munkavállalók szabadon választhatnak közülük: gyakorlatilag egy belső közbringa rendszerről van szó. A Hellovelo Zrt. országosan már több ilyen kerékpáros flottát üzemeltet, összesen 150 kerékpár érhető el különböző cégek dolgozói számára. Vannak köztük kis-, közepes- és nagyvállalatok is, akik élnek a lehetőséggel és valamilyen formában támogatják munkavállalóik kedvezményes kerékpározási lehetőségét.

Rollerrel az értekezletre

Sok cég a vállalati autó mellé adja a mikromobilitási eszközt: a csomagtartóban egy rollert is elhelyeznek, hiszen gyakran előfordul, hogy a munkaügyben érkező dolgozó egy távolabbi, nem fizetős, szellősebb parkolót keres és a belvárosi közlekedést egy gyors rollerezéssel váltja ki. Fontos megjegyezni, hogy az elektromos rollerek már a cégautóhoz hasonlóan, akár flotta üzemeltetésben is elérhetőek és tisztán elektromos mivoltuk miatt „cégautó” adómentesek. A Jövő Mobilitása Szövetség szerint ez a jövő: amikor a közlekedési helyzethez igazodva váltogatjuk eszközeinket, illetve a különböző közlekedési megoldásokat a minél gyorsabb és stresszmentesebb célba érés érdekében.

 

Ajánlott tartalom

Kötelező lesz a kgfb a mikromobilitási eszközökre július 16-tól

Kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (kgfb) kell kötni július 16-tól a mikromobilitási eszközökre, ilyen például a Segway vagy elektromos roller; egyes biztosítók már megjelentek díjtarifáikkal, mások még a végleges kormányrendeletre várnak - tájékoztatta a Grantis Hungary Zrt. tanácsadó szakértője az MTI-t kedden.