Mikortól csökkenhet a napelemek ára?

A napelemek szállítási árai továbbra is magasak, de jövőre elindulhat a panelek árcsökkenése.

A konténerek Ázsiából Európába és Észak-Amerikába szállításának tarifái továbbra is magasak, de a következő évben el kellene indulnia a csökkenésnek, bár az anyagköltségek esésére nem lehet számítani 2023, az új kapacitások termelésének elindulása előtt. Ezt a további kapacitást azonban ellensúlyozhatja a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (International Maritime Organisation, IMO) új szabályzata az ágazat kibocsátásaival összefüggésben. Ezt az álláspontot képviselték az Egyesült Királyság nemzetközi kereskedelemmel foglalkozó bizottságának szakértői, valamint a PV Tech által megszólaltatott szállításelemzők. Az Ázsiából Európába kerülő konténereknél egy éven belül körülbelül 366%-os ugrás következett be Michelle Wiese Bockmann, a Lloyd Lista piacokkal foglalkozó szerkesztője szerint, aki bizonyítékokat tárt a parlamenti bizottság elé. Ugyanerre az útvonalra a hosszabb távú szerződések nagyjából 465%-kal drágultak, tette hozzá. Ez felfelé hajtotta a Kínából Európába és Észak-Amerikába szállított modulok árait.

Időközben a hajóbérlés és a szerződéses járatok bérlésének költsége is az egekbe szökött, szorosan követte a hagyományos konténerek árait. Bockmann azt közölte, hogy az ágazat ötször többet fizetett egy „kipofozott” régi hajóért, mint egy évvel ezelőtt, míg a rövid távú szerződéses hajók a tavalyi 25 000 USD helyett akár 250 000 USD-t is felszámíthattak. A helyzet hasonló ahhoz, amikor a PV Tech legutóbb közölt híreket a szállításról, azonban Bockmann fontos változásra hívta fel a figyelmet: a most tárgyalások tárgyát képező hosszú távú szerződések szintén 400%-kal magasabbak voltak, mint egy évvel ezelőtt. George Griffiths, az S&P Global Platts globális árszakértője szerint ezt kétféleképpen lehet értelmezni. A tartósak magas árak lehetnek annak a jelei, hogy a szállítmányozók nem számítanak az árak közeljövőben történő csökkenésére, vagy azt jelzik előre, hogy a várható kapacitásbeli bővítések le fogják törni az árakat, ezért akarnak előnyös szerződéseket lezárni.

Bár még mindig némileg homály fedi a 2022-re várható áresések mértékét, az ágazat bizonyosan számít a 2023-ban üzembe álló jelentős többletkapacitásokra, amelyek alacsonyabb árakat eredményezhetnek. Bockmann szerint 2023-ban 270 új hajó áll majd üzembe. Griffith-nek meggyőződése, hogy ez a szám magasabb is lehet – talán közelebb a 400-hoz – de hozzátette, hogy a jelenlegi globális flottához képest legalább 20% további kapacitás üzembe helyezését ütemezték be. Ennek ismeretében az ilyen kapacitásbővítések ellentételezhetik a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet tengeri szállításra vonatkozó új szabályzásait, amelyek célja a szállítás ágazat szén-dioxid-kibocsátásának csökkentése, amely jelenleg a globális kibocsátás 3%-áért felelős.

Ezeknek az új szabályzásoknak hangsúlyos eleme a régebbi, több szennyeződést kibocsátó hajók megadóztatása, a befolyó adók szén-dioxid semlegesítésére fordítása. Az ágazat e hajók leselejtezése helyett várhatóan régebbi hajói sebességének csökkentésével fog válaszolni, ami csökkenti majd a kibocsátásokat. Azonban ez egyúttal lassítani fogja a kiszállítások fordulóidejét, sűrűbb forgalmat eredményez a vízi útvonalakon, így korlátozza a 2023-ra várt kapacitásbővítések hatását, jelezte Griffiths. „A 2023-ban érvénybe lépő új nemzetközi szabályozások azt eredményezhetik, hogy a kibocsátásra vonatkozó szabvány szerinti megfelelőség érdekében egyes hajók sebességét mérsékelni fogják, ami megint kisebb kapacitást jelenet, mert ugyanazon az útvonalon több hajó fog közlekedni” – magyarázta Bockmann, hozzátéve, hogy nem ismert a pontos egyenleg a sebességcsökkentések és a régebbi hajók kiselejtezése között.

Összefoglalva: 2022 semmivel nem látszik rózsásabbnak, ha szállítási költségekről van szó. Az áraknak el kell indulniuk lefelé, de jelentős csökkenésre még egy újabb évig nem számíthatunk. A hosszú távú szerződések kötésére törekvő cégek két dolog között lavíroznak: az ellátás biztosítása vagy a túl magas ár megfizetése között, ha az árak végre elindulnak lefelé. Még a rövid távra szerződtetett hajók is csillagászati árakat számolnak fel. Griffith és Bockmann is rámutatott a szállítási ágazat előtti sivár kilátásokra, mivel bizonyos cégeknél egymást követik a veszteséges évek. Azt mondták, hogy csak a konténerbélésekre vonatkozó előrejelzés 250 milliárd amerikai dollár nyereséget mutat az idei évre több veszteséges év után; ami azt jelenti, hogy nagyon alacsony lesz a hajlandóság a változtatásra, és az árak még sokáig bizonyosan nem fognak visszatérni a Covid előtti szintre, ha egyáltalán visszatérnek.

Ajánlott tartalom

Tudatos választás a jövőben: hogyan lehet egyszerre kényelmes és energiatakarékos egy otthon?

Az otthon kényelme és az energiatudatosság mára egymást erősítő fogalmak lették. A modern háztartásokban egyre fontosabb, hogy a technológia ne csak komfortot biztosítson, hanem hatékonyan bánjon az energiával is. A fűtés, a hűtés, a világítás és a háztartási készülékek mind olyan területek, ahol okos döntésekkel jelentős megtakarítás érhető el. Az alábbi öt tipp abban segít, hogyan teremthető olyan otthon, amely egész évben kellemes hőérzetet nyújt, miközben tudatosan használja az energiát.