Nálunk is beindulnak az elektromos autók

Az autózás nagy könyve valószínűleg úgy fog emlékezni 2012-re, mint az év, amikor az elektromos autók kora elkezdődött.

A valóságban persze ez nem így van, de mindenképpen az idei év volt az, amikor az átlagemberek először elektromos autókat láthattak az utakon. Így, az év végén érdemes áttekinteni, hogy milyen újdonságokra lehet számítani 2013-ban az e-autók piacán, írja a hvg.hu. Idén minden különösebb csinnadratta nélkül, de megjelentek az utakon az elektromos autók. Nissan Leaf, Chevrolet Volt, Mitsubishi iMiEV,  Citroen C0,  Opel Ampera, Toyota Prius Plug-in. A típusok közül hamarosan lesz néhány, amely megvásárolható már Magyarországon is. A technológia egyelőre persze nagyon összetett, nagyon drága, így a vevők még nem kapkodnak értük. Ez persze nem szegi kedvét a gyártóknak, akik jövőre újabb rohamot indítanak a vásárlókért. 2013-ban újabb modellek érkeznek, lassan minden szegmensben és gyártónál elérhetőek lesznek az e-autók. Sokan meredek áresésre számítanak, mivel fokozatosan beindul a piacon a valódi verseny. A kis kategóriában például a Chevrolet-től érkezik a Spark elektromos változata, Európában pedig a hasonló kategóriájú Fiat 500e. A Sparkot amiatt is sokan várják, mert 25.000 dollár körüli árával a legolcsóbb elektormos autó lesz az amerikai piacon.

Mindeközben világszerte folytatódik a töltőhálózatok kiépülése. Kanadában csak áprilisig 600 új töltőpontot állítanak üzembe, az Egyesült Államokban pedig elkezdik az országos főútvonalak “villamosítását”. Ezzel szemben továbbra is komoly probléma, hogy a magas árak miatt alig vannak gyorstöltő állomások, amik néhány perc alatt képesek feltölteni az autót, ezek nélkül pedig sokkal kisebb a technológia vonzereje. Ebben a kérdésben jövőre sem várható komoly változás. A Pike Reeserch kutatása azt is kimutatta, hogy csökken a magánbefektetők lelkesedése az elektromos piacért, így  néhány vállalat rákényszerülhet, hogy elhagyja a piacot, illetve nagy felvásárlásokra is lehet számítani. Ezzel szemben néhány független gyártó, mint például a Tesla folytatja menetelését. A e-autó piac lassan felnőtté válik.  Ami a technológiai kérdéseket illeti, továbbra is az akkumulátorok kapacitása a fő probléma, a BASF és a Dow (a világ két legnagyobb vegyipari vállalata) hatalmas összegeket fektet ezek fejlesztésébe. 2013 sorsdöntő év lehet az e-mobilitás történetében. Vajon elhiszik-e az emberek, hogy az e-autók jelentik a jövőt? Ha igen, akkor jövőre tényleg megindulhat az a folyamat, aminek a végén, 30-40 év múlva a belsőégésű motorok lassan végleg eltűnnek.

Ajánlott tartalom

NGM: magyar-kínai kerekasztal az elektromos járműipar magyarországi versenyképességének növelése érdekében

A magyar EU-elnökség versenyképességi prioritásaival összhangban november 26-án Budapesten kerül megrendezésre a második, új energia meghajtású járművek tematikájú (NEV) magyar-kínai kerekasztal esemény - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) pénteken az MTI-vel.