Akik gyakran utaznak autóval nyugatra tapasztalhatták, hogy szomszédunk, Ausztria élen jár e megújuló energiaforrások (szélerőművek, napelemes rendszerek) alkalmazásában.
A látottakon felül viszont több olyan fejlesztést is alkalmaznak a „sógorok”, ami követendő példa lenne hazánk számára is. Ebben a cikkben két olyan jó gyakorlatot is bemutatunk, melyet osztrák szomszédaink már alkalmaznak.
AZ ÖNELLÁTÓ METRÓÁLLOMÁS
Bécsben üzembe helyezték az első önellátó metróállomást a közelmúltban. A megálló különlegességét ráadásul az adja, hogy nem hagyományos napelemek szolgáltatják a működtetéshez szükséges elektromos áramot, hanem speciális napelemes fóliát alkalmaztak a kivitelezésnél. Ennek a technológiának nagy előnye, hogy hajlékony, jóval vékonyabb és könnyebb, mint a közismert napelempanelek, így pedig gyakorlatilag minden típusú felületre felhelyezhetők. Az osztrák főváros kiválasztott metróállomása esetében a lehető leggazdaságosabban próbálta kihasználni a rendelkezésre álló 360 négyzetméteres felületet, méghozzá úgy, hogy az ne függjön, ne használjon külső forrásból származó energiát. Az állomáson létrehozott napelemes rendszer mérete 60,3 kWp, ami éves szinten 62 000 kWh megtermelésére lesz képes. Ez az energia elegendő ahhoz, hogy üzemeltetni tudja a metróállomás mozgólépcsőit és liftjeit a világítás mellett. A fejlesztés révén Bécs csak ennek az egy állomáson végrehajtott beruházásnak köszönhetően 21 t-val kevesebb szén-dioxidot juttat a levegőbe évente. A fejlesztés Bécs városa kísérleti jelleggel hajtotta végre a „Low Carb” elnevezésű Európai Uniós nagyprojekt keretében, viszont működőképessége esetén ki kívánják terjeszteni a fejlesztést a többi metróállomásra is.
„GURULÓ KISERŐMŰVEK”
Érdekes a fejezetcímben is megjelölt kifejezés, vagyis a „guruló kiserőmű”, de jogosan viselik ezt a megjelölést a bécsi tömegközlekedést biztosító metró- és villamoskocsik. Ennek oka pedig az, hogy rendkívül hatékonyan üzemelnek azáltal, hogy a hagyományos közlekedési eszközöknél „elvesző” energiákat újrahasznosítják. A bécsi kötöttpályás közlekedési eszközök többsége már olyan technológiával van ellátva, ami a fékezéskor felszabaduló energiát visszatáplálja a hálózatba, amit az elinduláshoz szükséges többlet energiaszükséglet során tudnak felhasználni. Így kijelenthető, hogy a rendszer folyamatos cirkularitást tesz lehetővé. A villamosok esetében olyannyira bevált ez az eljárás, hogy a járművek mozgatásához szükséges energiaszükséglet 30%-át már ilyen módon biztosítják.