Korábban is próbálkoztak már napelemes utak építésével, ezúttal azonban a paneleket nem a járdában, hanem a fölött helyezték el.
A napelemes utak egyik súlyos kihívása, hogy a paneleket általában a járdába telepítik, ezt a problémát hidalhatja át egy német vállalat megközelítése. Az napelemek az elmúlt években elképesztő fejlődésen estek át, a modulok egyre hatékonyabbak, egyre több formában gyártják őket, ráadásul alkalmazhatóságuk is folyamatosan bővül. Manapság a panelek már nemcsak a napelemparkokban és a házak tetején vannak jelen, fokozatosan tűnnek fel az újabbnál újabb felületeken.
A Badenova vállalat például a közelmúltban bejelentette, hogy 912 darab, üvegből készült fotovoltaikus modullal fedett be egy kerékpárutat – számol be a PV Magazine. A rendszert a délnyugat-németországi Freiburg építették ki, siker esetén a pilotprojektet újabb beruházások követhetik.
Az utóbbi években több cég is próbálkozott azzal, hogy napelemeket telepítsen egy bicikliút fölé, ennek ellenére a fotovoltaikus utak gazdasági életképessége és megvalósíthatósága továbbra is vita tárgyát képezi. A fő probléma az, hogy a projektek többségében a paneleket a járdába illesztik, ami a kerékpáros- és gyalogosforgalom miatt extraterheléssel jár.
A Badenova ezt szem előtt tartva döntött úgy, hogy a napelemeket érdemes a kerékpárutak fölé, egy egyedi, tetőszerű szerkezetbe szerelni. A német rendszerintegrátor összesen 912 üveg-üveg modult telepített az érintett kerékpárút egy 300 méter hosszú szakaszára. A területet a helyi önkormányzat biztosította, a beruházást pedig Freiburg klímavédelmi alapjából támogatták.
A 38 darab horganyzott acélból készült tetőszegmensre szerelt, 282,7 kilowattos napelemes rendszer évente körülbelül 280 000 kilowattóra villamos energiát fog termelni. A rendszer haszonbérlője a Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems.
A projektben a szintén német Solarwatt gyártó napelem moduljait használják. A Clickcon új fejlesztésű, „Click Plain Pro” rögzítőrendszerével együtt a modulok zárt tetőszerkezetet alkotnak. A Fraunhofer ISE szerint a pilotprojekt során megtermelt áramot saját laboratóriumaiban tervezi felhasználni.