Autópályákra és távolsági utakra szerelnének napelemes tetőt a kutatók, hogy így tanulmányozzák az eredményeket.
Ez különösen erőteljes igénybevételt jelet a szerelvények rendszerére. Ugyanakkor ez további előnyöket is jelenthet az utakra nézve. Az Osztrák technológiai Intézet (Austrian Institute of Technology, AIT) a Fraunhofer Intézettel (Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems, ISE) közösen adtak hangot annak, hogy milyen lehetőségek rejlenek a hosszú távolsági útvonalak és autópályák napelemes modulokkal befedésében. A PV Süd projekt elsődleges célja annak megállapítása, hogy vajon az ilyen tetőrendszer képes-e hozzáadott értékké válni az útrendszer számára azon felül, hogy elektromos áramot termel, és hogy beleintegrálható-e a folyamatos karbantartási és szervizelési gyakorlatba. Ez utóbbi esetben az egyik kérdés a hó eltávolítása és az út megtisztítása, valamint a napelemes rendszer kombinálható, írta az mnnsz.hu.
A mennyezet kettős haszna
A tetőzet által az utca számára képviselt hozzáadott érték viszont nyilvánvaló: Jobban védi az út felszínét az esőtől és a nedvességtől, sőt még a hőtől is. Annak megállapítása is része a projekt célkitűzéseinek, hogy milyen mértékben hosszabbítja meg az útburkolat élettartamát. Ráadások több egyéb tényező mellett a közlekedés biztonságának aspektusait is figyelembe kell venni. Az első lépés az lesz, hogy a projekt partnerek kifejlesztenek egy megfelelő szerkezetet, és kombinálják a megfelel modulokkal.
A rendszernek stabilnak kell lennie és eleget kell tennie szél- és hóterhelésre vonatkozó követelményeknek. Végül is az ilyen tető kialakítás magasabban fog elhelyezkedni, mint a napelemes erőművek moduljai. Másrészt a szerelvény szerkezetnek is eleget kell tennie az ütközésbiztonsági követelményeknek, nehogy felboruljon, ha egy jármű nagy sebességgel nekiütközik vagy ha tehergépkocsi ütközik a szerelvény rendszer oszlopainak.
Egy éves kísérleti időszak
Ha a projekt résztvevői megtalálták a megfelelő megoldást, akkor telepítik végig egy út mentén. A kutatók sokféle mérőeszközzel szerelik majd fel, és egy éven keresztül gyűjtik a megfelelő adatokat. Ily módon a kutatók megvizsgálhatják, hogy egy ilyen szerkezet hogy képes eleget tenni az úthálózattal szemben támasztott különböző követelményeknek. „Meg kell vizsgálni a különböző követelményeket műszaki és gazdasági megvalósíthatóság szempontjából is” – magyarázta Manfred Haider, az AIT Központ mobilitási rendszerekkel foglalkozó projekt menedzsere. „Azt reméljük, hogy a tervezési fázisban zajló elemzésekből, továbbá a minta mérési adataiból értékes betekintést nyerhetünk majd az ilyen fotovoltaikus rendszerek Németországban, Ausztriában és Svájcban történő jövőbeli felhasználására vonatkozóan.
Kép: SONNENKRAFT/HSH