Négy hidrogén üzemanyagcellás és tizenegy akkumulátoros elektromos autóbuszra adtak be pályázatot a HUMDA-hoz

A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. három pályázati felhívásának járt le az első beadási határideje május 6-án. Ennek keretében támogatást igényelhettek a nagyobb, 25 ezer főnél népesebb városok hidrogén üzemanyagcellás autóbuszok beszerzésére, a 25 ezer főnél alacsonyabb lakosságszámú települések új elektromos buszok beszerzésére, vagy a meglévő elektromos flotta bővítésére, valamint töltőinfrastruktúra fejlesztésére, továbbá a 25 ezer főnél nagyobb városok meglévő elektromos flotta bővítésére és a meglévő töltőinfrastruktúra modernizálására, technológiai fejlesztésére.

Hibrid napelemes rendszerek akkumulátorral, elérhető áron. Kalkuláljon itt ingyenesen! (x)

Hidrogén üzemanyagcellás autóbuszokra 1,07 milliárd forint, elektromos autóbuszokra a 25 ezernél alacsonyabb lakosságszámú városoknál 1,55 milliárd forint, a 25 ezer főnél népesebbeknél 1,16 milliárd forint a rendelkezésre álló forrás. A hidrogén üzemanyagcellás autóbuszoknál a költségek 100 százaléka számolható el; elektromos autóbuszokra a 25 ezernél kevesebb lakosú városoknál 100, illetve 80 százalék, töltő infrastruktúrára 80, illetve 70 százalék attól függően, hogy flottabővítésre vagy meglévő
autóbusz lecserélésére pályáztak, illetve új töltők létesítésére, vagy a meglévők fejlesztésére igényeltek támogatást. A 25 ezer főnél népesebb településeken autóbusz beszerzésére 80 százalék, töltőinfrastruktúra bővítésére 40 százalék a támogatás sikeres pályázat esetén.

Hidrogén üzemanyagcellás autóbuszokra a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. (MVK), a Volánbusz Zrt. és a Kecskeméti Közlekedési Központ Kft. adott pályázatot. A 25 ezernél alacsonyabb lakosságszámú városok közül Sülysáp Város Önkormányzata, a 25 ezer főnél népesebbeknél a V-Busz Kft., a Tüke-Busz Zrt. és az MVK adott be pályázatot a HUMDA- hoz. A pályázatokkal kapcsolatban az eredmények, azaz a támogatási okiratok 2024 nyarára várhatóak, a projekteket legkésőbb 2027. június 30-ig kell lezárni, azaz addig kell beszerezni az autóbuszokat. A pályázók összesen 4 hidrogén üzemanyagcellás autóbuszra, az akkumulátoros autóbuszoknál pedig 7 csuklós, 1 szóló és 3 midi kialakításúra adtak be pályázatot.

– A HUMDA által koordinált Zöld Busz Program célja, hogy a hazai tömegközlekedés járműállománya megfelelő ütemben modernizálódjon és haladjon a karbonsemlegesség irányába. Ezen célok megvalósításában értünk egy nagyon fontos mérföldkőhöz a három pályázat kiírásával. A hazai települések értik a zöld átállás jelentőségét és érdeklődnek az alternatív hajtásláncok iránt a közösségi közlekedésben. A lokális kibocsátás nélkül közlekedő akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás autóbuszok már a jelen kihívásai közé tartoznak. Meggyőződésem, hogy a környezetkímélő technológiákból minél többet érdemes csatasorba állítani a magyarországi településeken, hiszen ma már nem kérdés, hogy a zöld átállást minél előbb és minél hatékonyabban kell megvalósítanunk a fenntarthatóság érdekében. A zöld energia a magyar gazdaság jövője a háztartásokban, a közlekedésben és az iparban egyaránt – emelte ki Dr. Mészáros Virág, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. vezérigazgatója.

Ajánlott tartalom

Nem teljesült tavaly az elektromos autók piaci részarányára megszabott brit előírás

Az eladások jelentős emelkedése ellenére nem teljesült tavaly az elektromos autók minimálisan elérendő piaci részarányára megszabott brit kormányzati előírás. A brit közlekedési miniszter ugyanakkor hétfőn hivatalosan megerősítette, hogy 2030-tól nem lehet belsőégésű motorral működő új személyautókat forgalomba helyezni Nagy-Britanniában.