Négy magyar csapat készül a Shell Eco-Marathon megmérettetésére

Több mint 3000 európai diáknak kezdődött meg a visszaszámlálás: még 3 hónap áll rendelkezésre 24 ország 221 csapatának, hogy felépítsék üzemanyag-takarékos autóikat, melyekkel új rekordokat készülnek megdönteni a Shell Eco-marathon Europe versenyen.

Idén május 6-án veszi kezdetét a küzdelem a németországi Lausitzban. Magyarországról négy csapat vesz részt Európa egyik legnagyobb energia-hatékonysági versenyén.

Magyarországról összesen négy csapat csatlakozott a megmérettetéshez: két csapat az Óbudai Egyetem Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Karáról, egy a győri Széchenyi István Egyetem Műszaki Tudományi Karáról, egy pedig a Kecskeméti Főiskola Gépipari és Automatizálási Műszaki Főiskolai Karáról. Az idei két újonc csapat arra törekszik, hogy minél több saját fejlesztésű alkatrész kerüljön a járművekbe, illetve rendhagyó üzemanyagokkal kísérletezzen, a két tapasztalt csapat pedig azon igyekszik, hogy még több kilométert tudjon megtenni a tavalyi eredményekhez képest.

A futurizmus találkozik a városi valósággal
A csapatok két kategóriában nevezhetnek a versenyre: Prototípus kategóriában, ahol a tervezési hangsúly a minél könnyebb jármű létrehozására és a hatékonyság maximalizálására összpontosul, ahogyan azt a korábbi években is tapasztalhattuk a futurisztikus vonalvezetésű járműveken. A másik kategória az UrbanConcept, ahol az „autók” kinézetre és érzetre is jobban hasonlítanak a mindennapi járművekre. 2010-ben 153 Prototípus és 68 UrbanConcept vesz részt a versenyben.

Mindkét kategóriában többféle üzemanyagot használnak a csapatok a dízel és a benzin mellett olyan alternatív üzemanyagokat, mint az etanol, GTL (gas-to-liquids, cseppfolyósított földgáz), hidrogén, napenergia és bioüzemanyagok. A járműtervezésnek csak a képzelet szabhat határt, mindaddig, míg a diákok betartják a biztonsági előírásokat.

Kevesebb üzemanyag, nagyobb távolságok
A Shell Eco-marathon Europe több mint 25 éves múltra tekint vissza. Az esemény célja a kezdetek óta olyan járművek tervezése és megépítése, melyek a lehető legkevesebb üzemanyag felhasználásával a lehető legnagyobb távolságot képesek megtenni.

Számos jelentős rekord született a versenyek során; 2009 – ebben az évben 25. versenyéhez érkezett a Shell Eco-marathon, történetében először Franciaországon kívül – szintén egy rekorder év volt. A lausitzi EuroSpeedway pálya beigazolta a hozzá fűzött reményeket: itt is sok csúcs született. Idén kiderül, hogy a tavalyi lenyűgöző 3771 km-es rekordot sikerül-e túlszárnyalni a Prototípus kategóriában, mindössze egyetlen liter üzemanyag felhasználásával. A pálya igen hívogató a rekorderek számára, de egyelőre itt sem sikerült megdönteni a 2005-ös, 3836 km-es rekordot.

Több, mint egy verseny
Mindamellett, hogy a verseny igazi tudományos és technológiai kihívás, a diákok megismerkedhetnek olyan értékekkel is, mint például a csapatmunka. Egy nyertes jármű elkészítése és versenyeztetése rendkívül jó szervezési készségeket, szoros együttműködést, valamint a csapatok megosztott felelősségvállalását kívánja.

Matthias Bichsel, a Royal Dutch Shell projekt- és technológiai igazgatója, az idei Shell Eco-marathon Europe védnöke elmondta: „Elképzelhető, hogy a tanulók által kifejlesztett kreatív dizájn, újító technológiák nem kerülnek ki az utcákra. Azonban nem ez az, ami számít: a verseny fejleszti azt az innovatív gondolkodásmódot, amelyre mindenképp szükség lesz, hogy a világ megtalálja a válaszokat az energetikai kihívásra. A Shell Eco-marathon Europe versenyen résztvevő diákok mindannyiunkat inspirálnak”.

Új irányok idén is
2010-ben először válik igazán globális kezdeményezéssé a Shell Eco-marathon: Európában, Amerikában és – először – Ázsiában is versenyezhetnek a diákok. Körülbelül 5000 diák és tanáraik vesznek részt az idei megmérettetésen. Jelenleg 316 oktatási intézmény 393 járműve regisztrált 2010 leghosszabb mérföldjének megtételére. Összesen 42 országot képviselnek a vállalkozó kedvű fiatalok.

További információ a Shell Eco-marathon versenyről: www.shell.com/eco-marathon

Ajánlott tartalom

Növelni kell az energiahatékonyságot

A magyar gazdaság versenyképességének egyik kulcsa az energiahatékonyság növelése - erről Juhász Edit, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) elnöke beszélt egy konferencián az MTI-nek küldött közlemény szerint.