Nem drágább a bio repülés, mégse használják

A légitársaságok legnagyobb költségtétele az üzemanyag, mégis üzemanyagigényüknek csak töredékét szerzik be megújuló forrásokból. Pedig a bioüzemanyag ára versenyképes és ráadásul 80 %-kal kevesebb emisszióval jár.

Az USA-ban idén nyáron indul el az első teljes mértékben bioüzemanyaggal működő járat. A szóban forgó járatot Los Angeles és San Francisco között fogja üzemeltetni alternatív üzemanyaggal, számolt be a projektről a The New York Times. A United már 2013-ban bejelentette, hogy a kaliforniai AltAir Fuels-től 3 év alatt 15 millió gallon üzemanyagot szerez be, melyet emberi fogyasztásra nem alkalmas növényi olajokból és mezőgazdasági hulladékból gyártanak.

Az első 5 millió gallonnyi adagból indul útjára a Hollywood és Szilícium-völgy közötti, naponta ötször üzemeltetett járat. A tervek szerint 30-70 %-os arányban keverik a megújuló és a nem megújuló üzemanyagot, vagyis zömében hagyományos fosszilis üzemanyagot éget majd a repülőgép.

A United -mely évente 11,6 milliárd dollárt költ üzemanyagra- ezen túlmenően 30 millió dollárt fektet a légi bioüzemanyagot gyártó Fulcrum BioEnergybe.

A Fulcrum egyébként olyan technológiát fejlesztett ki, mely a háztartási szemetet is feldolgozza, biogázt állítva elő belőle. A cég 20 éves futamidejű szerződéseket kötött több várossal, s ezek szeméttelepeinek anyagát dolgozza fel.

Az Obama-adminisztráció új szabályokat dolgozott ki a légitársaságok emissziójának mérséklésére, ezek életbe lépésére -ahogy a Fehér Ház is elismerte- még éveket kell várni. A javaslatot várhatóan 2016 februárjáig hasonló szabályozás követi nemzetközileg az ENSZ égisze alá tartozó ICAO által.

Versenyképes áron

Mivel a repülőgépeknél -az autóktól eltérően- nem lehetséges az elektromos meghajtás (a napelemes repülőgép egyelőre egy pilótát bír csak el), a légi szállítás zöldülése csak bioüzemanyaggal lehetséges.

A teljes cikk itt olvasható.

Ajánlott tartalom

Energiatakarékosság új-generációs típusházzal

Szinte az összes, az ÉMI szentendrei Nemzeti Mintaházparkjába tervezett 9 bemutató épület kivitelezése elindult 2024 október közepén. Ezek között a Leier Rába típusháza lesz az egyetlen olyan ház, amely nem könnyűszerkezetes technológiával épül, és amely a tervek szerint 2025. márciusára el is készül.