Németh Lászlóné: a lakosság is bekapcsolható az energiahatékonysági programokba

A 2014-2020-as uniós költségvetési ciklusban a lakosság is bekapcsolható az energiahatékonyságot eredményező beruházásokba - hangsúlyozta Németh Lászlóné az MTI-nek.

A nemzeti fejlesztési miniszter az energiaágazatban várható akvizíciókról, a közösségi közlekedés átalakításának folyamatáról is beszámolt, és megerősítette, jelentős változás már nem lesz az e-útdíj rendszerben, amelyet nem terjesztenek ki.

Az uniós források közül a környezetvédelmi programban jelentős lesz a változás, az EU ugyanis lakóházak, lakóközösség számára is elérhetővé teszi a forrásokat energiatakarékossági beruházásra a közösségi építmények mellett – hangsúlyozta. Hozzátette, hogy a változással lehetővé válik a lakosság bekapcsolása az energiahatékonyságot eredményező beruházásokba.

Németh Lászlóné kifejtette, nemcsak a szén-dioxid-kvóta értékesítéséből, de uniós forrásból is folytatják a panelprogramot, emellett közösségi forrást szánnak a megújuló energiaforrásokhoz való hozzájutás támogatására, a szennyvíz- és ivóvíz projektekre, az árvíz- és belvízvédelemre.

A közlekedési operatív programban  a kötöttpályás fejlesztés kiemelt helyen szerepel, ezért a pályák korszerűsítése, megújítása, a járműbeszerzés folytatódik, továbbra is forrást szánnak az elővárosi közlekedésre, köztük a pályaudvarok és a kapcsolódó infrastruktúra beruházásokra, területi forrásokból pedig a mellékutak felújítása számíthat jelentős támogatásra – sorolta.

Az állami vagyon tovább gyarapodik – mondta Németh Lászlóné és emlékeztetett arra, hogy az energiaágazatban több tárgyalást kezdtek, illetve zártak le, köztük a szőregi stratégiai gáztározó akvizícióját is. Az állami vállalatokat pedig költséghatékony, a mai kor követelményeinek megfelelő működésre sarkallták, bebizonyítva ezzel, hogy az állami is lehet jó gazda.

A miniszter értékelése szerint a közösségi közlekedés átalakításának folyamata az ütemnek megfelelően tart, ennek fontos része a MÁV és a Volán tevékenységének összehangolása. A vasútnál a MÁV-START-ba beolvadtak a személyszállításhoz kapcsolódó korábbi társaságok. Már 2012-ben láthatóvá vált a reorganizációs terv eredménye, akkor 60 milliárd forinttal csökkentették a MÁV adósságállományát a 2010. évi 300 milliárd forintról, de még 2014-ben is sok munka van hátra annak érdekében, hogy létrejöjjön egy pályavasutat működtető társaság, illetve rendezzék a vasúti közlekedéshez nem kapcsolódó ingatlanok helyzetét. A MÁV költséghatékony működése 2013-ban 5 milliárd forint megtakarítást hozott, és zajlik eközben az a folyamat, amivel az utasok számára ismét vonzóvá lehet tenni a vasúton való közlekedést, például a FLIRT-motorvonatok beszervezésével, a vasúti kocsik felújításával.

A Volánoknál is zajlik az átalakítási folyamat a hatékonyabb, költségtakarékosabb működés érdekében, a 24 társaságból 7 regionális jön létre, a cégjogi átalakulás folyamatban van, ez a működtetésben várhatóan az év végén jelenik meg – mondta Németh Lászlóné.

Az elektronikus útdíj rendszer területén jelentős változások már nem várhatók, tavasszal forgalomszámlálást végeznek, hogy pontos adatok legyenek a használókról, ezen belül a külföldi és a hazai fuvarozókról. A forgalomszámlálás következtetései alapján finomítás lehet az elektronikus útdíj rendszeren, de kiterjesztése más járművekre, illetve meglévő utakra nem várható – tette hozzá.

Ajánlott tartalom

Áramot termel és árnyékot ad: miért választják egyre többen a napelemes parkolótetőket?

Még közel sem olyan sok tetőn jelentek meg napelemek itthon, mint tőlünk nyugatabbra, de máris itt egy másik remek lehetőség. Napelem ugyanis máshová is kerülhet, mint családi házak vagy középületek tetejére.