Norvégiából Kínába az Északi-sarkon keresztül vezet a legrövidebb út

Általában a sarkköri jégsapkák olvadását a globális felmelegedésnek tudják be az emberek, és nagy problémaként kezelik. A skandináv hajózási vállalatok viszont lehetőséget látnak benne.

Szerintük a jég olvadásával új hajózási útvonalak nyílnak meg az Atlanti- és a Csendes-óceánon, melyek időt, pénzt spórolnának, és csökkentenék a globális károsanyag-kibocsátást. A tankhajók, melyek olajat, autókat, és egyéb termékeket szállítanak, híresek arról, hogy rengeteg szén-dioxidot bocsátanak ki (a hajózás a világ szén-dioxid kibocsátásának 3 %-át teszi ki). Az olvadó sarki jég viszont változtathat ezen. Azzal, hogy Norvégiából Oroszország észak részén keresztül mennének Kínába, egy közepes méretű tankhajó 580 tonna üzemanyagot, és 18 nap menetidőt spórolna meg. Általában Norvégiától Kínáig az út 40 napig tart. 

 
A sarki jég folyamatos olvadása azt jelentené, hogy a hajózási útvonalakat 4000 tengeri mérfölddel tudnák lerövidíteni az Atlanti-óceántól a Csendes-óceánig vezető utat. Persze nem használnák ezt az északi utat egész évben, de a nyári hónapokban igen, és ezzel 180-300.000 eurót tudnának spórolni a hajózási vállalatok minden út során. A környezetvédő csoportok aggodalommal fogadták a hírt. Azt elismerték, hogy az északi út csökkentené a szén-dioxid kibocsátást, és a költségeket, viszont új problémákat okozna. Ilyenek például az olajfoltok, vagy a balesetek. Nagy a dilemma, de reméljük találnak rá megoldást.

Ajánlott tartalom

GKI: jelentős feladat lesz a klímacélok elérése az EU-nak is

Az Európai Unió kötelező célként tűzte ki magának a klímasemlegesség 2050-re történő elérését, ehhez a következő évtizedekben jelentős mértékben kell csökkenteni az üvegházhatást okozó gázok jelenlegi kibocsátási szintjét a GKI Gazdaságkutató Zrt. elemzése szerint.