Nőtt a gázüzemű járművek európai piaca

A gazdasági válság ellenére több földgázzal hajtott járművet helyeztek forgalomba

Az NGVA Europe legfrissebb adatai szerint 3 százalékkal bővült a földgázzal hajtott járművek piaca. A 2011. június és 2012. június között eltelt időszak alatt összesen 985 ezerrel nőtt a CNG-üzemű járművek száma Európában. Az eladások mellett az új kutak üzembe helyezései is emelkedést mutatnak, ugyanis a töltőállomások száma 2627-ről 2860-ra növekedett. „Figyelembe véve a nehéz európai gazdasági helyzetet, ez a növekedés a meglévő kiaknázatlan potenciált igazolja a földgázzal hajtott járművek esetében” –emelte ki Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) elnöke. Ugyancsak növekedés volt tapasztalható az LNG és a L-CNG állomások tekintetében. A cseppfolyósított gázt biztosító kutak száma tavaly elérte a 44-et és a jövőben további 43 darab új kút építése várható az Európai Unióban. A növekvő járműértékesítésekben a flottaértékesítések is fontos szerepet játszanak, hiszen az ilyen jellegű eladások 26 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbi, azaz a 2010 júniusa és a 2011 júniusa közötti adatokat. Az NGVA Europe információi szerint a tavalyi év közepén összesen 1,73 millió földgáz/biometán meghajtású jármű volt forgalomban.

A földgáz üzemű járművek száma világszinten is emelkedett, hiszen 2012 júniusára elérte a 16,2 millió darabot. A legtöbb ilyen környezetbarát meghajtású jármű Pakisztánban van forgalomban (3,1 millió darab), őt követi Irán (2,9 millió), majd Argentína (2,12 millió darab) és Brazília (1,72 millió). Globális szintén figyelemreméltó eredmény, hogy több mint 1,5 millió darab CNG üzemű jármű üzemel Indiában, 1,2 millió darab pedig Kínában. Az európai országok közül a legtöbb Ukrajna (0,39 millió) és Olaszország útjain (0,75 millió) közlekedik. „A gázhajtás terjedésére a közutaknál még gyorsabban láthatunk majd példákat a hajók esetében, a hajók számára épülő LNG töltőállomások azonban alkalmasak a közúti járművek ellátására is. Az MGKKE által vezetett projekt az LNG és CNG töltőállomások magyarországi elterjedését alapozza meg. A tiszta alternatív üzemanyag elterjedéssel ultra alacsony emissziójú járműpark jelenik meg útjainkon” – jegyezte meg Domanovszky Henrik az MGKKE elnöke.

Ajánlott tartalom

Klímasemleges működést ígér 2035-re a Toyota

Nyugat-Európában 2035-ben már csak zéró károsanyag-kibocsátású (Zero-Emission Vehicle, ZEV) modelleket hoz forgalomba a Toyota, addigra a vállalat globális gyártása is karbonsemleges lesz - közölte a japán autógyártó az MTI-vel.