A BP vasárnap folytatta a legújabb kísérletet a mexikói-öbölbeli olajszivárgás elfojtására, harmadik napja próbálkozott azzal, hogy egy új csővel vezesse el a tengerbe ömlő olaj egy részét – közölte a CNN.
Az április 20-án felrobbant, majd elsüllyedt olajfúró platform üzemeltetője mélytengeri robotok segítségével egy 15 centiméter átmérőjű csövet igyekszik bevezetni a szivárgó 53 centiméter átmérőjű sérült vezetékbe.
Az eddigi próbálkozások nem jártak sikerrel, a csövet – amely körül eltömítenék a vastagabb vezetéket – nem tudták megfelelően rögzíteni. Az elképzelés szerint a vékony csövön keresztül juttatnák fel az olajat egy felszíni tankhajóba.
Doug Suttles, a BP operatív igazgatója ugyanakkor rámutatott: az a kárelhárítási taktika működni látszik, hogy a nyersolaj lebomlását elősegítő vegyszereket fecskendeznek a vízbe a mélytengeri szivárgásnál. Suttles, miután ellenőrző repülést tett a baleset térségében a louisianai partoktól délre, azt mondta: csökkenni látszik az olajfolt mérete.
A vegyszereket kezdettől fogva szórták repülőgépekről a tenger felszínére, de szakértők megállapították, hogy a mélytengeri alkalmazás hatékonyabb. A diszpergens úgy működik, hogy apró cseppekre bontja az olajat, megakadályozva, hogy a mérgező szennyeződés elérje a felszínt vagy a partokat.
A vasárnapi The New York Times szerint tudósok kimutatták, hogy több rétegben és magasságban óriási olajtömegek lebegnek a tengerben a felszín alatt. Az egyik ilyen szennyeződés 16 kilométer hosszú, 5 kilométer széles és 90 méter vastag. Ez az újság szerint arra utal, hogy az olajkatasztrófa által okozott kár sokkal súlyosabb lehet annál, mint ami a kormány és a BP eddigi jelentéseiben szerepel.
Samantha Joye, a Georgia-i Egyetem szakértője szerint egyes rétegekben már 30 százalékkal csökkent az oxigén szintje. A csökkenés folytatódhat és ez tengeri állatok pusztulásához vezethet.
Janet Napolitano belbiztonsági és Ken Salazar belügyminiszter levelet írt a BP vezérigazgatójának, Anthony Haywardnek azzal az üzenettel: ez lehet az Amerikát valaha ért egyik legnagyobb környezeti katasztrófa, és a felelősök közé tartozó BP-nek kárpótolnia kell minden érintettet. A BP-nek teljesen el kell takarítania a szennyeződést és kártérítést kell fizetnie az okozott gazdasági veszteségekért. A kormány a hét végén hozta nyilvánosságra a miniszterek levelét, amelyre a BP egyelőre nem reagált.
Becslések szerint már több mint 15 millió liter nyersolaj ömlött a tengerbe, súlyos környezeti katasztrófával fenyegetve a part menti államokat. A hivatalos jelentésekben továbbra is az az adat szerepel, hogy a szivárgás mértéke napi 5 ezer hordó (800 ezer liter), egyes szakértők viszont attól tartanak, hogy ennél sokkal nagyobb – napi 25-80 ezer hordó – ütemben ömlik az olaj a tengerbe.