Öt magyar diákcsapat méretteti meg saját tervezésű járművét a Shell Eco-marathon idei európai versenyén, melyen az autóknak a lehető leghosszabb távot kell megtenniük egy liter üzemanyag felhasználásával.

Öt magyar csapat a Shell Eco-marathon európai versenyén

Öt magyar diákcsapat méretteti meg saját tervezésű járművét a Shell Eco-marathon idei európai versenyén, melyen az autóknak a lehető leghosszabb távot kell megtenniük egy liter üzemanyag felhasználásával.

Az idei mezőnyben a három “veterán” magyar csapat – Óbudai Egyetem, Széchenyi István Egyetem, Kecskeméti Főiskola – mellett két új hazai induló is lesz, köztük egy középiskola: a Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály Műszaki Kara és a kecskeméti Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola – hangzott el a hagyományos és alternatív – napenergia, villanymotor – meghajtású járművek csütörtöki sajtóbemutatóján a Margit-szigeten. Mint Erényi Balázs, a Shell Hungary Zrt. igazgatóságának elnöke elmondta, cége 27. éve rendezi meg a ma már három kontinensre kiterjedő versenyt, melynek európai döntőjére idén a németországi Lausitzban, Berlin közelében gyűlnek össze május 26. és 28. között.

 
“Az Eco-marathon amellett, hogy élményt, ismerkedési lehetőséget és nemzetközi tapasztalatot nyújt a résztvevőknek, oktatási platform, valamint az üzletembereknek, szakpolitikusoknak szóló vitafórum is egyben” – fejtette ki a vállalatvezető. A versenyen egy liter üzemanyaggal – illetve ezzel egyenértékű energiával – minél nagyobb távot kell megtenni. Mint elhangzott, a rekordot egy francia csapat állította fel tavaly 4896 kilométerrel. A kecskeméti középiskola a “nagy testvérnek” a város főiskolájának tavalyi versenyautójával indul, melyhez új elektronikai rendszert fejlesztettek. A főiskola a tavalyihoz igen hasonló, hosszúkás, a végein elkeskenyedő henger alakú, áramvonalas kocsit épített, mely elsősorban nagyon kis, 20 kilós súlyával tűnt ki a mezőnyből már tavaly; ezzel a legkönnyebb járműnek számított az egész versenyen. A karbonszálas karosszéria továbbfejlesztésével idén a 17 kilót tervezik elérni.

 

Az Óbudai Egyetem új fejlesztésű, a kecskemétiekéhez hasonló kinézetű, hátsókerék-kormányzású kocsival áll majd rajthoz; a SAP Racing Team célja a 2000 kilométeres teljesítmény elérése. A győri Széchenyi Egyetem járműve hasonlít leginkább egy mai autóhoz, ami nem csoda, hiszen ez egyetlen magyar csapat, mely urbanconcept-kategóriában indul. Napelemes autójukkal már tavaly is sikerült pozitív energiamérleggel zárni a futamot, ami senki másnak nem sikerült. Mint képviselőjük elmondta, a négy évvel ezelőtt hat gépészhallgatóból alakult SZEnergy Team mára huszonöt fősre bővült, villamosmérnökökkel, informatikusokkal erősödött.

 

A pécsi csapat – a Team Orca – csütörtök korán reggel lemondta a Margit-szigeti bemutatkozást, mert még nem készültek el teljesen versenyautójukkal. A csapatok elmondása szerint a versenyt számos internetes helyen lehet követni, így például Facebookon, Twitteren, vagy az ecomarathon.de honlapon. Utóbbi élő közvetítést ígér az eseményről. A Shell Eco-marathon Europe 2011 fővédnöke az Európai Unió energiaügyi biztosa, Günther Oettinger. A versenyt az uniós elnök Magyarország képviseletében Kovács Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium energetikáért felelős helyettes államtitkára nyitja majd meg. Az idei futamon 26 ország 222 csapata vesz részt; 168 jármű prototípus, 54 pedig urbanconcept-kategóriában indul.

Ajánlott tartalom

A Volvo Trucks már fejleszti a hidrogénüzemű kamionját

A Volvo Trucks már dolgozik a hidrogénnel hajtott belsőégésű motorral ellátott teherautójának kifejlesztésén. A közúti tesztek 2026-ban kezdődhetnek, a piacra dobást pedig az évtized végre tervezi a svéd gyártó. A zöld hidrogénnel hajtott kamionok nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy a Volvo, és ezzel ügyfelei is elérjék karbonsemlegesítési céljaikat.