Hidrogénnel hajtott járművek számára felszerelt autópályát adtak át Norvégiában Oslo és Stavanger között. A StatoilHydro gáztermelő cég a sztráda mentén számos hidrogén-töltőállomást létesített több mint ötven járműtípus részére.
Az ötszázhatvan kilométeres szakaszt több mint egy tucat hidrogénautó avatta fel. A Mazda az átadás alkalmából bemutatta RX8-Hydrogen RE modelljének új, balkormányos változatát.
A Der Standard című osztrák lap online kiadása (www.derstandard.at) szerint Kaliforniában és Japánban hasonló infrastrukturális fejlesztések vannak kilátásban.
A hidrogén teljesen megváltoztathatja a közlekedést – fejtette ki Bech Gjorv, a StatoilHydro munkatársa. – Az elektromosokhoz képest a hidrogénautókat kevesebb idő alatt lehet megtankolni, és nem szennyezik a környezetet, mert a hidrogént elégető motorok csupán tiszta vizet bocsátanak ki. A hagyományos benzinmotorokénál pedig jobb hatásfokkal dolgoznak, bár az üzemanyag csekély energiapotenciálja miatt ez nagyobb teljesítményben nem mutatkozik meg.
Andreas Ostermeier, a német környezetvédelmi hivatal alternatív üzemanyag-specialistája ezzel szemben arra hívta fel a figyelmet, hogy az autógyártók néhány éve még sok energiát fordítottak a hidrogénhajtású modellek kifejlesztésére, a fejlődés gyors üteme miatt azonban mind valószínűtlenebb, hogy hosszú távon széles körűen elterjednének az ilyen típusú járművek. Szerint a hiányzó infrastruktúra, a tárolás továbbra is megoldatlan kérdése és az elektroautókhoz képest csekély energiahatékonyság képezi a fő akadályt. A forgatónyomaték és a gyorsulás terén sem tudják felvenni a versenyt a hidrogénmotorok az elektromotorokkal. A hidrogénautókkal nem lehet messzire eljutni, továbbá sok energiába kerül a hidrogén előállítása is.
Norvégia az utóbbit úgy próbálja áthidalni, hogy zárt körforgást hoz létre: a vízerőművekben előállított energia segítségével hasítja ketté a vízmolekulát. Az elektromos energia közvetlen felhasználása azonban praktikusabbnak tűnik.