Parkolási káosz és elhagyott autók: mit tanulhatunk a cseh jó gyakorlatból?

A parkolási helyzet a nagyobb magyar városokban is egyre kritikusabb annak ellenére, hogy a fizetős övezetek gombamód terjednek.

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet az Ön rendszere! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A parkolási helyzet a nagyobb magyar városokban is egyre kritikusabb; a belső részeken néha egyáltalán nem lehet szabad helyet találni. A problémát tovább rontja, hogy idehaza az utcán hagyott roncsok ott is maradnak egészen addig, ameddig van rajtuk rendszám. A megoldást a kiváló cseh példa kínálja. Ma Magyarországon jellemzően nem szállítják el azt a közterületen hosszú időre magára hagyott autót, amelyen rendszám van. Bár a jogszabály a rendszám és az érvényes műszaki vizsga együttes meglétét írja elő, a gyakorlatban pl. a parkolóőröknek, közterületet felügyelő csapatoknak nem feltétlenül van módjuk vagy késztetésük lekérdezni a rendszámos, láthatóan régóta nem mozduló autók műszaki vizsgájának érvényességét, pedig erre lenne egyszerű technikai megoldás. A vonatkozó cseh jogszabály a 2020-as szigorítás ellenére is némileg megengedőbb, ott a műszaki érvényességének vége után csak fél évvel szállítható el az autó ‒ igaz, a bírságok jóval magasabbak. Ennek ellenére Csehországban ma már elvétve találhatunk magára hagyott roncsot, különösen a városi, frekventált parkolóövezetekben, méghozzá a lakosságnak köszönhetően. A cseh önkormányzatok igen nagy hányada által használt Munipolis kommunikációs platform lehetőséget ad a régóta egyhelyben álló roncsok bejelentésére is a települések vezetése felé, GPS-koordinátákkal, fényképpel, időbélyeggel ellátva. A központi felületre befutó jelzések alapján az önkormányzat könnyen és jól követhetően felszólíthatja a tulajdonost, majd elindíthatja az elszállításhoz vezető procedúrát.

Az elmúlt időszakban már ezres nagyságrendben távolítottak el roncsokat, elhagyott kocsikat a cseh utcákról a lakossági okosalkalmazáson érkezett bejelentések alapján. Mindezt annak ellenére, hogy a cseheknek nem áll rendelkezésükre a Magyarországon bárkinek ingyenesen elérhető Jármű Szolgáltatási Platformhoz (JSZP) hasonló lehetőség, tehát a polgárok csak fizetős szolgáltatásokon keresztül tudják ellenőrizni, hogy van-e műszaki az adott járművön. A JSZP lekérdezések száma mintegy 100 milliónál jár a 2019-es indulás óta, a Munipolis alkalmazást pedig már itthon is több száz település használja ‒ köztük városok is. Az ilyen bejelentések itthon ennek ellenére még nem terjedtek el, dacára annak, hogy elhagyott kocsik azért mindenfelé akadnak az országban.

Ajánlott tartalom

Így védd meg kerted vegyszerek nélkül – friss útmutató ökokertészeknek

Ha kertünket természetes módszerekkel szeretnénk gondozni és védeni a károsítóktól, akkor ebben hasznos segítséget nyújthat az Ökológiai Mezőgazdasági Kutatóintézet (ÖMKi) megújult növényvédelemi tudástára.