Próbaúton az üzemanyagcellás Mercedes F-Cell

December közepén kezdte meg próbaútját a világ számos városában – köztük Berlinben – a Mercedes-Benz 200 darab üzemanyagcellás gépkocsija. A B osztályú, F-Cell elnevezésű autók erőforrása egy villanymotor, amelynek meghajtásához az energiát a cellákban elégetett hidrogén szolgáltatja.

“Tankolása” a szokványos elektromobilokénál jóval gyorsabb és egyszerűbb. Míg a villanyautók akkumulátorának feltöltése 230 voltos hálózatból nyolc, 400 Volt feszültségről pedig három óráig tart, addig az F-Cell tartálya alig három perc alatt megtelik hidrogénnel. A gáznemű hajtóanyagot 700 bar nyomás sajtolja be a kútoszlopból a gépkocsi tankjába. Utóbbinak az elhelyezése abszolút biztonságos: töréstesztek igazolták, hogy semmilyen körülmény mellett nem történhet robbanás. A hidrogén az üzemanyagcellákban oxigénnel egyesül, ez a vegyi reakció szolgáltatja az áramot a 100 kilowatt teljesítményű motornak. Utóbbi 290 Newtonméteres forgatónyomatéka a teljes fordulatszám-tartományban rendelkezésre áll, és álló helyzetből 11,4 másodperc alatt gyorsítja fel az F-Cellt 100 kilométer/óra sebességre. Hogy ez viszonylag sokáig tart, arról a jármű tömege tehet. Üres állapotban 1,8 tonnát nyom a B osztályú Mercedes, ehhez legföljebb 225 kilogramm hasznos teher járulhat. A végsebesség 170 kilométer/óra.

Egy-egy tankoláskor maximum 2,5 kilogramm hidrogén fér az üzemanyagtartályába (1 kg gáz 9 euróba kerül), ezzel az autó mintegy 350 kilométert képes megtenni. Anyagiakra átszámítva ez annyit jelent, hogy egy kilométer autózás 6,5 eurócentbe (18,20 Ft) kerül. Hasonló teljesítményű benzinmotoros gépkocsik városi átlagfogyasztása 8 liter körül van 100 kilométeren. Németországi benzinárakkal számolva (1 liter 95 oktános benzin ára jelenleg 1,47 euró) 11,76 centes kilométer-költség adódik. Az F-Cell tehát üzemeltetési költségek tekintetében jóval gazdaságosabb, mint robbanómotoros vetélytársai. Emellett pedig abszolút környezetbarát, hiszen károsanyag-emissziója a nullával egyenlő: az elégetett hidrogén égésterméke vízgőz – az is olyan csekély mennyiségben, hogy az autó nem húz maga után “kondenzcsíkot”. A motor jóformán hangtalanul működik.

A Mercedes-Benz 2009-ben kezdte el gyártani az üzemanyagcellás jármű új verzióját, amely több szempontból felülmúlja a 2004-ben megjelent A-osztályú F-Cell modellt. Cellája 40 százalékkal kisebb, 30 százalékkal erősebb, ám egyben 30 százalékkal kevesebbet fogyaszt, mint a 2004-es típusé. Az üzemanyagcellás autók gyenge pontja azonban e fejlesztések dacára is változatlan: a töltőállomások ritkasága. Egész Németországban összesen hét (7) ponton lehet ma hidrogént tankolni. A hálózat bővítése hatalmas kiadásokkal jár: becslések szerint az első ezer hidrogén-töltőállomás kiépítése egymilliárd eurót emésztene föl. Egyelőre senki sem tudja megmondani, kinek kellene magára vállalnia ennek a beruházásnak a költségeit. Márpedig kúthálózat nélkül az üzemanyagcellás autóknak nincs jövőjük.

Ajánlott tartalom

NGM: fókuszban a magyar járműipari beszállítók, szintet lépett a magyar-kínai elektromos járműipari együttműködés

A Nemzetgazdasági Minisztérium szervezésében nagy érdeklődés mellett valósult meg a második, új energia meghajtású járművek tematikájú (NEV) magyar-kínai kerekasztal - tájékoztatta az MTI-t a tárca szerdán.