A gazdaságok sikere a jövőben azon fog múlni, mennyire lesznek képesek alkalmazkodni az új közlekedési eszközökhöz és az őket hajtó energia tárolásához.

Robbanásszerűen fejlődik az eletromos járművek piaca Lengyelországban

A gazdaságok sikere a jövőben azon fog múlni, mennyire lesznek képesek alkalmazkodni az új közlekedési eszközökhöz és az őket hajtó energia tárolásához.

Ez az egyik probléma, amellyel a Euronews Spotlight műsora ezen részében találkozunk, amelyben megvizsgáljuk, mely lengyelországi vállalatok fejlesztenek új technológiákat  a harmadik ipari forradalomhoz. Lublinba utazunk, amely a Solaris buszgyártó cég székhelye. Egy volt lőszergyárban kezdték a termelést három tucat munkással, mostanra 2500 dolgozójuk van, akik évente 1500 buszt készítenek, amely kiteszi Európa elektromos buszpiacának tíz százalékát.

Chris Burns:

“Mennyivel fog növekedni az elektromos buszok piaca Európában?”

Matthias Figaszewski, Solaris:

“Az első elektromos buszt 2011-ben gyártottuk. Akkoriban a versenytársaink kinevettek minket. A következő 3-4 évben az egész piac 30-40 százalékos bővülését várjuk.”

“Azt is látjuk, hogy a legnagyobb kereslet az elektromos buszokra az európai országokbban jelentkezik. Jelenleg Lengyelországba, Németországba, Belgiumba, Spanyolországba, Franciaországba és Norvégiába szállítunk.”

Chris Burns:

“Más piacokat is célba vettek, ugye?”

Matthias Figaszewski, Solaris:

“Európán kívül az Egyesült Arab Emirátusokba, Dubajba, Törökországba és Izraelbe szállítunk.”

Varsóban Krzystof Sengerrel, a Lengyel Befektetési és Kereskedelmi Ügynökség alelnökével találkozunk, akitől többet is megtudunk arról, mi hajtja Lengyelországot a tiszta energiával működő közlekedési eszközök felé.

Krzysztof Senger, alelnök, Lengyel Befektetési és Kereskedelmi Ügynökség:

“Segítünk a cégeknek a legjobb helyet megtalálni Lengyelországon belül, ezenkívül adókedvezménnyel, és pénzügyi támogatással ösztönözzük őket annak érdekében, hogy felépítsük elektromobilitási piacunkat.”

Chris Burns:

“Az LG legnagyobb európai autó-akkumulátor gyára Lengyelországban van. Mit jelent ez a hazai akkumulátor szektor számára, és mik a jövőbeni tervek?”

Krzysztof Senger, alelnök, Lengyel Befektetési és Kereskedelmi Ügynökség:

“Az LG beruházása hatalmas mérföldkő volt az elektromos járművekben használatos akkumulátorgyártásra nézve. Jelenleg az autóiparban 41 befektetésen dolgozunk, ezekből 10 elektromobilitással kapcsolatos.”

Chris Burns:

“Hogyan próbálják ösztönözni a lengyelországi cégeket?”

Krzysztof Senger:

“Rengeteg ösztönzőnk van a hazai piac számára. Abban is segítjük őket, hogy a saját kutatás-fejlesztésüket elkezdjék az akkumulátorpiacon.”

A Solaris hazai versenytársa az Ursus. A vállalat, amely először traktorgyártással kezdte, ma már buszokat is gyárt, hogy kielégítse az egyre növekvőő keresletet.
Kutatás-fejlfesztését is felfuttatta az elektromos és alternatív energiát, a többi között, hidrogént felhasználó buszok területén.

Krzysztof Senger:

“Kormányzati ösztönzőkkel is támogatjuk őket a tengerentúli terjeszkedésük elősegítése érdekében.
Az egyik ilyen a társasági adómentesség, amelyet akkor kahatnak meg, ha a vállalatukat különleges gazdasági zónába telepítik. Egy másik példa erre egy új törvény, a Tiszta Szállítási Csomag. Azok a vállalatok, amelyek elektromos autókat gyártanak, és azok, akik megvásárolják ezeket, ösztönzőket kapnak. Nagyon fontos, hogy a városok olyan zónákat jelölhetnek ki, amelyekben csak eletromos autók közlekedhetnek. És a helyi önkormányzatokat is ösztönzik, hogy elektromos autókat használjanak csak.”

A kormány célja, hogy 2025-re egymillió elektromos autó legyen az utakon, és 60 ezer töltési pont. Ezek telepítése Varsóban már elkezdődött, elektromos buszok bevezetésével együtt.

De van olyan elektromos jármű, amely képes a városi forgalmon átnavigálni magát.

Rafał Budweil pilóta ötlete volt egy olyan autó, a Triggo, amelynek visszahúzható kerekei és félautomata vezérlési rendszere van, mint egy repülőgépnek.

Chris Burns:

“Hogy működik ez?”

Rafał Budweil, a Triggo vezérigazgatója

“Variálható szélességű felfüggesztést alakítottunk ki, amely parkolásnál és dugók esetén keskenyebbre állítható, de ha gyorsan ekll menni, visszaáll egy autó szokásos szélességére.”

Rafal szeretné, ha idén bejegyeztethetné az ötletét, és 2020-ban elkezdhetné a Triggo gyártását.

Chris Burns:

“Kinek fogják árulni az autókat?”

Rafał Budweil:

“Drámai a növekedés a közösségi autóhasználat terén Európában és világszerte. Az a célunk, hogy a mi autónk legyen a közösségi autószolgáltatók elsődleges választása.”

Chris Burns:

“Időnk végetért. Reméljük, tetszettek Önnek a Lengyelországról szóló Spotlight-részek.

Robbanásszerűen fejlődik az eletromos járművek piaca Lengyelországban | Euronews

 

Ajánlott tartalom

A német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak

A német autóipar szakmai képviseleti szervezete, a VDA ellenzi a kínai elektromos autókra kivetni tervezett uniós védővámot, mivel megítélése szerint az a technológiai együttműködés akadályozásával mindkét félnek ártana.