Új, és rohamosan bővülő piaci szegmensre leltek Japánban a motorkerékpár- és akkumulátor gyártó vállalatok: a villanymotoros kerékpárokéra.
Az villanymotoros kerékpárok motorkerékpár akkumulátort és kisméretű villanymotort alkalmaznak rásegítő energiaforrásként a pedálhajtás megkönnyítésére. A villanymotor által kifejtett erő folyamatosan igazodik a kerékpár sebességéhez és a pedál nyomatékához.
A rásegítő motornak köszönhetően gyerekjáték emelkedőn felpedálozni, illetve nehéz teherrel megpakolva álló helyzetből lendületbe hozni a kerékpárt. Az elektromos kerékpár ezért szinte egyik napról a másikra óriási népszerűségre tett szert az idősebbek és a háztartásbeli anyák körében. A japán elektromos kerékpárok rásegítő villanymotorja 24 km/óránál nagyobb sebességnél lekapcsol, ezért az érvényes közlekedési szabályok értelmében kerékpárnak és nem motoros járműnek minősülnek, szemben a kínai gyártmányú elektromos kerékpárokkal, amelyek emiatt rendszámkötelesek.
Az akkumulátor technológiában elért eredményeknek köszönhetően a Yamaha Motors elektromos kerékpárjainak hatótávolsága 39 kilométer, ami 67 kilométerre is bővíthető a rásegítő motor beavatkozásainak mérséklésével. Az akkumulátorok feltöltési ideje 10 óráról 2 órára csökkent és egy feltöltés költsége úgy 10 dollárcentre tehető. Az új akkumulátorok egyetlen hátránya, hogy nagyjából kétévente cserére szorulnak mintegy 250 dolláros költséggel.
A Yamaha Motors PAS 80 ezer jenbe kerül, azaz mintegy 160 ezer forintba. “Vásárlóink nagy része a kerékpár alkalmazási- és hatókörének bővüléséről számol be” – mutatott rá a Yamaha Motors képviselője. “Már olyan utakra is elmennek kerékpárral, amelyeknek korábban csak autóval vagy taxival vágtak neki.”