Véglegessé vált a járműforgalom kitiltása a párizsi alsórakpartokról, miután a párizsi közigazgatási bíróság csütörtökön elutasította a főpolgármesteri döntés ellen benyújtott valamennyi keresetet.

Sétáló Párizs: Véglegessé vált a járműforgalom kitiltása az alsórakpartokról

Véglegessé vált a járműforgalom kitiltása a párizsi alsórakpartokról, miután a párizsi közigazgatási bíróság csütörtökön elutasította a főpolgármesteri döntés ellen benyújtott valamennyi keresetet.

A francia főváros önkormányzata egy februári meglepetésszerű bejelentést követően március 6-i rendeletében egyik napról a másikra kitiltotta a gépjárműforgalmat a Szajna jobb parti szakaszán, ahol azóta párizsiak és turisták sétálhatnak, biciklizhetnek vagy rollerezhetnek.  A 3,3 kilométeres útszakasz lezárása Párizs kellős közepén a környezetvédelem jegyében a járműhasználat visszaszorítását zászlajára tűző Anne Hidalgo szocialista főpolgármester egyik legemblematikusabb és legvitatottabb döntése, amely ellen kilenc helyről nyújtottak be keresetet, köztük Valéria Pécresse, a Párizs környéki Ile-de-France régió jobboldali elnöke, valamint helyiek, kerekedők és autósok egyesületei. A bíróság azonban valamennyit elutasította.

 

A kezdeti javaslattal ellentétben a március 6-i rendelet nem a légszennyezettségre hivatkozva tiltotta meg a gépjárműforgalmat a Szajna-parton, hanem turisztikai és örökségvédelmi érvek alapján, miután a rakpart “Párizs történelmi központjának és emblematikus emlékműveinek közelében található”.  “Az autós forgalomnak a párizsi polgármesteri hivatal által elrendelt tilalmát a UNESCO örökségvédelmi helyszín megóvásának szükségessége indokolja” – olvasható a bírósági döntésben.

A rakpartok lezárása ellen tiltakozók szerint a dugók és a szennyezettség áthelyeződött a város más területeire. A bíróság azonban úgy vélte, hogy a megnövekedett utazási idő, a levegő minősége és a zajhatások a felső rakparton korlátozottak, és nem indokolják az alsórakparton elrendelt tiltás feloldását. “A rakpartok gyalogos sétánnyá alakítása végleges, az autók visszatérése nincs tervben és nem képzelhető el” – közölte Christophe Najdovski, Párizs közlekedésért felelős alpolgármestere.

A párizsi fellebbviteli bíróság egyébként hétfőn semmisnek mondta ki azt a korábbi önkormányzati rendeletet, amely 2016-ban még környezetvédelmi kritérium alapján tiltotta ki az autósokat ugyanerről a rakparti szakaszról. Az első tiltakozások miatt született meg márciusban a második rendelet, amely már örökségvédelmi érvekre hivatkozott.
Az önkormányzat adatai szerint március óta másfél millióan jártak gyalog, vagy sportoltak, vagy csak egyszerűen levegőztek a rakparton.

A bírósági döntés megünneplésére a fővárosi önkormányzat november 18-án pikniket rendez a Szajna-parton, amelyre minden városlakót várnak. A bal parton az Alma híd és a Musée d’Orsay (Orsay Múzeum) között húzódó 2,3 kilométeres szakaszon egyébként már öt évvel ezelőtt megszűnt az autóforgalom és a tömegközlekedés, a szakaszt az elmúlt években parkosították.

Ajánlott tartalom

A BYD 100 milliárd jüant invesztál intelligens technológiái fejlesztésébe

A BYD 100 milliárd jüant invesztál intelligens technológiái további fejlesztésébe, célja a mesterséges intelligencia és az autóipar rendszereinek összehangolása, és ez által a mindennapi autózás kényelmesebbé, biztonságosabbá tétele - közölte a kínai autógyártó abból az alkalomból, hogy átadták a márka tízmilliomodik, új energiákkal hajtott modelljét tulajdonosának.