Sok kicsi sokra megy

Nem csak hatalmas lépésekkel lehet megváltani a világot. Erre az alapigazságra a Mazda is rájött, és apránként teszi mind inkább környezetbaráttá autóit.

A közeljövőben semmi nem tudja kiszorítani egyeduralkodó pozíciójukból a hagyományos, belső égésű motorokat. Ezt nem mi állítjuk, hanem a legilletékesebbek: maguk az autógyártók. Ez persze nem azt jelenti, hogy terméketlen talajra hullanának az alternatív erőforrások kutatására és fejlesztésére fordított milliárdok – azt viszont igen, hogy a kézzel fogható, viszonylag gyors eredmények eléréséhez a gyártóknak nem elég a jövővel foglalkozniuk, hanem a jelenre is koncentrálniuk kell. Így tesz a Mazda is, amely négy éve, a Mazda2 második generációjával valóságos offenzívát indított a túlsúly ellen. Az azóta eltelt években egyre inkább a racionalizálás felé fordult a márka figyelme, és mára – Skyactiv gyűjtőnév alatt – egy egész sor olyan megoldást dolgozott ki, amelyek százalékról százalékra csökkentik az autók üzemanyag-fogyasztását, és ezzel együtt a széndioxid-kibocsátást.

A Skyactiv technológiai család a könnyített karosszériától és felfüggesztési rendszertől az optimalizált áttételű és vezérlésű automata, illetve kézi kapcsolású sebességváltókon át az előremutató technikájú motorokig terjed – vagyis az autók összes fődarabját érinti. A program a gyár ígérete szerint 2015-re teljesedik ki, és a Skyactiv megoldások átfogó alkalmazása drasztikus mértékben (a 2008-as értékekhez képest harmadával) csökkenti majd a márka flottafogyasztását – mégpedig teljesen „normális”, belső égésű motorokkal.  Addig sem kell azonban elavult rendszerekkel beérnünk, hiszen a gyár már idén elkezdi bevezetni a piacokon a technológiák egy részét: a márka elektromosautó-stratégiájában is kulcsszerepet játszó, jövőre tisztán villamos hajtással debütáló Mazda Demio (Európában Mazda2) már az idén megkapja azt az új generációs benzinmotort, amely egy hasonló méretű dízel fogyasztását ígéri, és ha minden igaz, akár harminc kilométert is képes lesz megtenni egyetlen liter benzinnel.

Ettől persze még nem lesz izgalmas a jövő, ezt a Mazda is tudja jól. Éppen ezért idén márciusban, a Genfi Autószalonon egy különleges tanulmányautót mutatnak be. A Minagi egyik ütőkártyája a benne felhasznált teljes, már létező Skyactiv paletta, a másik pedig a márkától megszokott, futurisztikus formai koncepciókat felváltó, viszonylag visszafogott dizájn. A kompakt szabadidő-autót formázó sziluett a Mazda ígérete szerint immár nem puszta ujjgyakorlat, hanem a márka közeljövőben esedékes arculatváltását vetíti előre – márpedig a mélyre ható változásokat sokkal szívesebben fogadja a közönség, ha azok látványos köntösbe bújnak.

Ajánlott tartalom

A BYD 100 milliárd jüant invesztál intelligens technológiái fejlesztésébe

A BYD 100 milliárd jüant invesztál intelligens technológiái további fejlesztésébe, célja a mesterséges intelligencia és az autóipar rendszereinek összehangolása, és ez által a mindennapi autózás kényelmesebbé, biztonságosabbá tétele - közölte a kínai autógyártó abból az alkalomból, hogy átadták a márka tízmilliomodik, új energiákkal hajtott modelljét tulajdonosának.