Szekszárd csatlakozott a paksi elektromos mobilitási programhoz

Szekszárd csatlakozott a paksi önkormányzat Protheus elnevezésű, elektromos mobilitási programjához, az erről szóló megállapodást kedden írták alá Szekszárdon.

A dokumentumot Ács Rezső (Fidesz-KDNP), Szekszárd és Süli János (Néppárt), Paks polgármestere látta el kézjegyével. A megállapodás része egy, az atomerőmű bővítésére való felkészülést szolgáló együttműködésnek, amelyről szintén kedden állapodott meg a két város vezetője.

Süli János a mobilitási projektről az eseményt megelőzően elmondta: a paksi önkormányzat 2014-ben indult programjához eddig tizennyolc térségbeli település csatlakozott. A 40-45 millió euró értékű projekthez az Európai Bizottság térségi környezetkímélő technológiákat támogató ELENA programjának és a hazai pályázati rendszer forrásaira számítanak.

Elmondta, hogy az elektromos közlekedés tervezéséhez a brüsszeli programtól egyelőre másfél millió eurós támogatást remélnek, a magyar forrásokból tíz elektromos üzemű autóbuszra pályáztak.

Az autóbuszokra a napokban írják ki a közbeszerzési pályázatot, értékük együttesen 1,2-1,4 milliárd forint lehet – tette hozzá.

Ismertetése szerint az elektromos járműveket nemcsak a közösségi közlekedésben használnák fel. Az atomerőmű bővítése 2018-ban kezdődik, 2019-ben pedig jelentős számú munkaerőre lesz szükség. A tervek szerint ekkor már a térség minden településéről elektromos autóbuszokkal szállítanák a dolgozókat Paksra – mondta. Megjegyezte: emellett olyan járműveket – például hulladékszállító gépkocsikat – is elektromos üzeművé alakítanának, amelyek jelenleg környezetszennyezőek és költségesek.

Süli János szerint az elektromos közlekedésre az atomerőmű által a „völgyidőszakban” – többnyire hajnalban – megtermelt energiát lehetne felhasználni, ami hozzájárulna Magyarország szén-dioxid-kibocsátásának csökkentéséhez is. Úgy vélte: az elektromos közlekedés ezer megawattnyi energiát tudna felhasználni Magyarországon évente.

Ajánlott tartalom

Kína korlátozza az „önvezető” kifejezés használatát az autóreklámokban

Kína megtiltja az autógyártóknak, hogy az "okos vezetés" vagy "önvezető" kifejezéseket használják járműveik fejlett vezetéstámogató rendszereinek (ADAS) hirdetésekor.