Szélhajtott teherhajó

Miért ne festhetne egy teherhajó úgy, mint egy luxusjacht? Így gondolkodnak az ír B9 Shippingnél, ahol egy futurisztikus, szél hajtotta teherhajó készül. Vitorláit a világ egyik legnagyobb luxusjachtja, a the Maltese Falcon ihlette, amely jelenleg a ciprusi székhelyű IKOS befektetési cég tulajdonában van. (Aiolus News)

Ha a vállalkozás sikert arat, az új B9 teherhajó megnyithatja a hajózás, új, fosszilis energiáktól mentes korszakát, amelynek a hajók által kibocsátott nagy mennyiségű üvegház-hatású gáz csökkenése miatt is nagy lenne a jelentősége. A vitorlák úgynevezett Dyna-rig technológiával készültek. Nem csupán tartósabbak a vászonnál, hanem elektronikus vezérlő rendszerükhöz nem kellenek sem vitorlakötelek, sem kézi erő, ugyanakkor gyorsan alkalmazkodnak a változó szélviszonyokhoz. A B9 nem csupán szélenergiával működik, a hajót egy Rolls Royce biogáz-motorral is ellátták. A szükséges biogáz-mennyiséget elsősorban ételhulladékból állítják elő. Az ír társaság, amely a southamptoni egyetemmel kötött kutatási együttműködést, tervbe vette az első szél hajtotta kereskedelmi flotta felállítását, de számolnia kell e téren konkurenciával is. Tavaly a japán Eco Marine Power olyan, teherhajókra szánt merev vitorlák tervét mutatta be, amelybe napelemeket építettek be, és alig egy hónapja a tokiói egyetem olcsó fémvitorlákkal felszerelt teherhajók tervét tárta a nyilvánosság elé.

Ajánlott tartalom

Energiatakarékosság új-generációs típusházzal

Szinte az összes, az ÉMI szentendrei Nemzeti Mintaházparkjába tervezett 9 bemutató épület kivitelezése elindult 2024 október közepén. Ezek között a Leier Rába típusháza lesz az egyetlen olyan ház, amely nem könnyűszerkezetes technológiával épül, és amely a tervek szerint 2025. márciusára el is készül.