A Kína útjain közlekedő elektromos autók szennyezőbbek a benzineseknél, és jóval károsabbak az emberek egészségére is – állítják az amerikai Tennessee Egyetem kutatói nemrég publikált tanulmányukban.
A szakemberek 34 kínai nagyvárosban ötfajta technológiát használó jármű károsanyag-kibocsátását és egészségre gyakorolt hatását vizsgálták. „Az elektromos autók kibocsátása ott keletkezik, ahol a működéshez szükséges elektromosságot termelik, nem pedig ott, ahol a járművet használják. Kínában pedig az elektromos energia előállítása 85 százalékban fosszilis tüzelőanyag, általában szén égetésével történik” – írja a tanulmány. Ugyanakkor az erőművek leggyakrabban a sűrűn lakott területeken kívül esnek, vagyis az emberek kisebb mennyiségben lélegzik be azok kibocsátását az utakon közlekedő benzines járművekénél. Ez az eltérés sem elég azonban, hogy az okozott ártalmakat kiegyenlítse – magyarázzák a szerzők.
A környezetbarát elektromos autók működtetése összességében kilométerenként jóval nagyobb károsanyag-kibocsátással jár, mint a hagyományos, benzines autóké.
A tanulmány készítői kiemelik: az elektromos járművek akkor érik el környezetvédelmi céljukat, ha tiszta energiaforrást használnak. Az amerikai tapasztalatok nyilvánosságára hozatalának időzítése kapcsán azért a szerkesztőnek óhatatlanul eszébe jut, hogy éppen jelenleg folyik egy ádáz vámháború az Egyesült Államok és Kína ügyében egyik másik megújuló energetikai technológia, a napelemek ügyében…