Koreában újabb rendhagyó karosszériájú téglatest-autó született, aminek formai egyszerűségét friss technikai ötletekkel és elektromos hajtással fűszerezi meg a Kia.

Szögletes elektromos

Koreában újabb rendhagyó karosszériájú téglatest-autó született, aminek formai egyszerűségét friss technikai ötletekkel és elektromos hajtással fűszerezi meg a Kia.

Az autó neve Naimo, ami koreai nyelven annyit tesz: szögletes forma. A nemzetközi dizájner-csapat által megalkotott autó kissé mackós ugyan, de részletmegoldásai nagyon is kifinomultak. Ilyenek a lökhárítók, illetve a karosszéria fényezett felületébe ültetett pontmátrixos LED helyzetjelzők – ez önmagában nem több jópofa gegnél, de ha tovább gondoljuk az ötletet, a technológia a buszokról is jól ismert kijelzők mintájára egészen biztosan alkalmas volna az üzenetközvetítésre, és ennek nyomán az autó és környezete közötti kommunikáció megteremtésére. Ha a lökhárítóba épített fényújság ötletét most nem is gondolták végig a koreaiak, az ablaktörlő helyettesítésére egészen frappáns megoldást találtak: gumilapátok helyett sűrített levegő tisztítja meg szélvédőt, ami a hagyományos karoknál áramvonalasabb és olcsóbb lehet – noha az ötlet a szigorú hatósági előírások miatt egészen biztosan sokáig fiókban marad.


Szintén nem valószínű, hogy valaha kézzel merített, tradicionális koreai papírral váltaná ki autói tetőkárpitját a Kia, ahogy a tölgyfa parkettázás, az aszimmetrikus üvegtető és az utoljára negyed évszázada, a Chevy Astro kisbuszon látott, hármas osztású csomagtérajtó sem tűnik valódi értéknövelő tényezőnek. Az áttetsző, LED-es műszeregységre ezzel szemben valószínűleg szép jövő vár, ha nem is feltétlenül az autóiparban. Ma már persze ennyi eredeti gondolat sem elég ahhoz, hogy egy tanulmányautó a közönség elé állhasson, ezért a Kia Naimo a kötelező gyakorlathoz igazodva elektromos hajtásláncot kapott – ez egyébként egy év alatt a harmadik villanyautó a Kiától. A négyszemélyes, 2,65 méteres tengelytávú jármű hajtását egy állandó mágneses szinkronmotorra bízták; ennek legnagyobb teljesítménye 109 lóerő, maximális forgatónyomatéka pedig 280 Nm, ami 150 km/óra végsebességre elég.


A csomagtér padlója alatt elhelyezett, lítium-ion polimer akkucsomagok kapacitása 27 kWh, így az autó két feltöltés között akár 200 kilométernyi távot is megtehet, ami a menettulajdonságokkal együtt teljesen életképessé teszi az elgondolást. A képet tovább javítják az akkuk töltési feltételei: hagyományos hálózatról 5,5 óra alatt teljesen feltölthetők, sőt 50 kilowattos gyorstöltővel már 25 perc alatt 80 százalékos szintre hozhatók. Ráadásul a feltöltő technika kezdi utolérni az akkumulátor-technológiát: a Siemens például éppen a napokban jelentette be, hogy hamarosan piacra dobja 22 kilowattos, kereskedelmi célú töltőegységét.

Ajánlott tartalom

Kényelmes és zöld megoldást kínál az új városi buszflotta

Forgalomba álltak az új maximidi buszflotta első járművei (Mercedes-Benz Citaro K) a fővárosban.