Támogatnák a közúti közlekedés során kibocsátott károsanyagok visszaszorítását

Az Európai Parlament (EP) plenáris ülése csütörtökön 329 igen szavazattal, 230 nemmel és 41 tartózkodással elfogadta a gépjárművek típusjóváhagyására és piacfelügyeletére vonatkozó uniós szabályok, az úgynevezett Euro 7 felülvizsgálatáról szóló tárgyalási álláspontját.

Az új Euro 7-es rendelettervezet korszerűsíti a kipufogógáz-kibocsátás jelenlegi határértékeit, és új intézkedéseket vezet be a gumiabroncsok és a fékek kibocsátásának csökkentése, valamint az akkumulátorok élettartamának növelése érdekében. A képviselők egyetértenek az Európai Bizottság által a személygépkocsik károsanyag-kibocsátására javasolt szintekkel, és a könnyű haszongépjárművek esetében a kibocsátások további három kategóriára történő bontását javasolják súlyuk alapján. Emellett szigorúbb határértékeket javasolnak a buszok és a nehézgépjárművek laboratóriumi és valós vezetési körülmények között mért kipufogógáz-kibocsátására. A parlament azt is szeretné elérni, hogy az EU fékrészecske-kibocsátásra és a gumiabroncsok kopási arányára vonatkozó számítási módszereket és határértékeket összehangolná az ENSZ Európai Gazdasági Bizottsága által jelenleg kidolgozott nemzetközi szabványokkal.

Az EP nemsokára megkezdi a tárgyalásokat az uniós kormányokkal a jogszabály végleges tartalmáról. Tóth Edina fideszes EP-képviselő a szavazás kapcsán kiemelte: az Európai Bizottság, az európai baloldallal együtt a gépjárművek károsanyag-kibocsátásának olyan mértékű csökkentésre tett javaslatot, amely teljes mértékben tönkretette volna az autóipart, azonban jobboldali összefogással sikerült olyan szöveget elfogadni, amely által ez elkerülhető. “Elég az átgondolatlan brüsszeli javaslatokból. Brüsszelben változásra van szükség. A józan ész pártján álló, az emberek érdekeit szem előtt tartó európai jobboldal és a korrupt, felelőtlen ötletekkel előálló baloldal közötti döntés a jövő évi EP választások tétje” – tette hozzá. Tóth Edina szerint az európai autóipar aggodalmai jogosak voltak, mert a baloldal által javasolt határértékekkel és határidőkkel nem tudtak volna költséghatékonyan fejleszteni, ehelyett autógyárakat kellett volna bezárni, valamint az állampolgárok számára megemelkedtek volna az autóvásárlás költségei. “A tervezett új szabványok miatt a hagyományos belső égésű autók technikáját szinte lehetetlen lett volna költséghatékonyan fejleszteni” – tette hozzá.

A fideszes politikus szerint jó megállapodás született, hiszen személygépkocsik esetében sikerült elérni azt, hogy az Euro 7 rendeletet csak 2030-tól alkalmazzák, addig pedig az Euro 6-os normák maradnak hatályban. “Mi, az európai jobboldal képviselői az emberek érdekeiért dolgozunk továbbra is. Mindent meg fogunk tenni, hogy az átgondolatlan szabályozások ne róhassanak felesleges terheket a polgárokra és autóiparunkra” – emelte ki Tóth Edina.

Ajánlott tartalom

AM: gazdaközpontú agrárpolitikára van szükség Brüsszelben

Szakítani kell azzal a téves meggyőződéssel, hogy a mezőgazdaságra és a gazdákra a klímaváltozás okozójaként tekintenek; épp ellenkezőleg, ők a megoldás részei kell hogy legyenek - jelentette ki Nagy István agrárminiszter az EU agrár-élelmiszernapok konferencián kedden Brüsszelben, az Agrárminisztérium (AM) tájékoztatása szerint.