Tankolj levegővel

Láttunk már benzinnel és hidrogénnel is működő hibrid autókat és elektromos árammal hajtott modelleket is, létezik azonban egy új irány az autópiac alternatív szegmensében, ami elsősorban a levegő munkára fogását célozza meg.

Az indiai Tata Motors vállalat egy olyan koncepción dolgozik, aminél sűrített levegővel hajtja meg a pneumatikus motor a dugattyúkat, és ez azért számít vadiúj megoldásnak, mert a levegő egyrészt ingyen van, másrészt a károsanyagkibocsátás gyakorlatilag a nem létező kategóriába tartozna a jövőben, írja a pto.hu. Az AirPod modellt egy háromfős városi miniautónak képzelték el, az apró méret még segíti is a jobb meghajtást, de a csúcssebesség még egyelőre „csak” a 65-80 km/órát súrolja. A tankolás kétféle úton történhet majd az AirPod esetében, egyrészt speciális töltőállomásokon lehet sűrített levegőt nyomatni a kocsiba (alkalmanként max. 1 eurós tarifáért), másrészt pedig egy fedélzeti elektromos motort lehet bekapcsolni, ami menet közben szívja be a friss luftot (mondjuk az jogos kérdés, hogy akkor miért nem ez a motor hajtja meg az autót?) , a lényeg, hogy egyszerre maximum 175 liternyi űrtartalom tankolható a kaszniba, amivel akár 200 kilométert is meg lehet tenni. Az új motortípus kifejlesztése ugyan nem a Tata Motors érdeme, a luxemburgi MDI cég innovációja, ám 5 éve az indiai óriáscég felvásárolta őket, és ők azóta is folyamatosan csiszolják az AirPodot.

Az első fázist, azaz a motorok tesztelését idén májusban már sikeresen le is zárták, jelenleg pedig a második fázis van folyamatban, amiben a hardver-komponensek kidolgozása és a kialakítás áll a fókuszban. Az eddigi tesztvideókon is látszik, hogy még joystick-el irányítják a kis autómobilt, a kereskedelmi forgalomba hozatalnál viszont érthető módon már hagyományosabb vezetési élményt, magyarul rendes kormányt, váltóberendezést és fékeket szeretnének a fogyasztóknak kínálni, megközelítőleg 10.000 dolláros áron (~2,2 millió Ft). Amúgy a külső design mindenképp újdonság lesz, hiszen a karosszéria a szokványos autóforma helyett már-már gömbalakat vesz fel, a három utasból egynek pedig háttal ülve jut hely, de ő hátul legalább már nem a kipufogógázt fogja majd bámulni vagy magába szívni.

Ajánlott tartalom

Kína korlátozza az „önvezető” kifejezés használatát az autóreklámokban

Kína megtiltja az autógyártóknak, hogy az "okos vezetés" vagy "önvezető" kifejezéseket használják járműveik fejlett vezetéstámogató rendszereinek (ADAS) hirdetésekor.