Táplálhatjuk elektromos autónkkal az otthonunkat?

Ahhoz, hogy a megoldás szélesebb körben is elterjedt legyen, még várnunk kell.

Napelemes rendszer most, akár 50% állami támogatással! Kalkuláljon itt ingyenesen (x)

Seth Blumsack, a Pennsylvaniai Állami Egyetem munkatársa a The Conversatiönön vizsgálja a kérdést, hogy jelenthet-e áramforrást egy otthon számára egy elektromos jármű. A gondolat az elmúlt időszakban Kaliforniában és Texasban egyre több embert kezdett el foglalkoztatni az időjárás okozta áramkimaradások miatt. Blumsack szerint akadnak már olyan járművek, amelyek képesek tölteni egy háztartást, az eljárás viszont nem egyszerű, többek között speciális berendezéseket igényel. Az egyik fő kérdés, hogy az érintett autó alkalmas-e egyáltalán a kétirányú töltésre – amennyiben nem, a modell eleve szóba sem jöhet. Ha a piacon beszerezhető tipikus e-autó-akkumulátorokat nézzük, a járművek többsége elvileg napokig képes lenne táplálni egy háztartást. Érdemes hozzátenni, hogy egy autó maximális kimenő teljesítménye tartalékos üzemmódban jellemzően alacsonyabb, mint vezetés közben, igaz, a legtöbb modell papíron így is megfelelő lehet.

Az energiaátvitelhez kétirányú töltőre van szükség. Ezek ugyan jelen vannak már a kereskedelemben, az eszközök ára azonban meglehetősen borsos, ráadásul az elektromos modellek közül csak néhány kompatibilis velük. Mint Blumsack kiemelte, sokan abban bíznak, hogy a csúcsidőben az elektromos visszatöltésre támaszkodva spórolhatnak. Az eljárás olyan egyedi mérőberendezést igényel, amely a jármű akkumulátorának merülését, illetve a hálózatról az otthonba való áramlást is szabályozni tudja. A megoldásnak azokban a térségekben van értelme, ahol az energia ára időszakonként változik, és a csúcsidőben éri el a maximumot. Ilyen helyeken az autókat éjszaka, olcsóbb áram mellett érdemes tölteni, hogy aztán napközben elláthassák a háztartás energiaigényét.

A technológia tehát már adott, a szélesebb elterjedés viszont még odébb van. Mivel a szükséges eszközök egyelőre főként az Egyesült Államokban szerezhetőek be, Európában valószínűleg még többet kell majd várnunk. A lehetőség megteremtéséhez ráadásul a felhasználók beruházásai pusztán nem elegendőek, a szolgáltatóknak is meg kell tenniük a szükséges fejlesztéseket.

Ajánlott tartalom

A hibrid autók eladása továbbra is emelkedést mutat

Csökkent a forgalomba helyezett új autók száma márciusban az egy évvel korábbihoz képest az Európai Unióban az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA honlapjára csütörtökön fölkerült adatok szerint.