Nem csak a hibrid üzemű autók tulajdonosait foglalkoztatja a kérdés: vajon mi lesz a kiszolgált akkumulátorok sorsa?
A hibridműfaj úttörőjének számító Toyota nyolc év garanciát vállalt a második generációs Prius akkucsomagjára, ám mint mostanra kiderült, ezzel is alábecsülték az energiatároló egységek tartósságát. Egy, az észak-amerikai piacot elemező kutatás során kiderült, hogy az első Prius-vásárlók 15%-a több mint 15 éven át használta autóját, majd ezt követően eladta – tehát még másfél évtized után is működőképesnek bizonyult az elektromos rendszer. Azonban az autók egy jelentős része nem ér meg ilyen szép kort: balesetet szenvednek, kinövi őket tulajdonosuk, esetleg kimennek a divatból. Bár a test értéktelenné vált, a hibrid szív ilyenkor még tovább doboghatna – és pontosan erre keresett megoldást a Toyota, amikor együttműködésre lépett a Nagoyában működő Chubu Electric Power elektromosenergia-szolgáltatóval. A két vállalat részben vagy teljesen elektromos járművek nagyfeszültségű hajtóakkumulátoraiból épít energiatároló rendszereket. Az ipari felhasználásra szánt berendezések kiválóan alkalmasak a megújuló (például szél- vagy naperőművekből származó) elektromos energia rövid távú tárolására, az energiagazdálkodás optimalizálására, a fogyasztási csúcsok kiegyenlítésére.
A cégek már idén megkezdik az energiatároló rendszerek tesztjeit, majd ezek sikeres lezárása után, már 2020-ban hozzáfognak egy 10 000 kWh-s központ építéséhez. A rendszer első körben azokra a nikkel-metál hidrid akkumulátorokra épül, amelyeket a Toyota nem hálózatról tölthető hibridjei a mai napig használnak, s amelyekből ilyen módon több mint tízmillió példány fut a világ útjain. Az együttműködés természetesen nem merül ki a felhasználásban: mivel az akkumulátorok élettartama hosszú, de nem végtelen, a Toyota és a Chubu Electric Power hulladékhasznosításukra – például a gyártásuknál felhasznált nemesfémek visszanyerésére – is felkészült. A teljes cikk itt olvasható.