A napelemes repülőgép hétfőn sikerrel zárta világ körüli útjának tizedik szakaszát, és Kaliforniából kiindulva, 16 órányi utat követően leszállt Arizonában.

Távolsági rekord napelemes repülővel

A napelemes repülőgép hétfőn sikerrel zárta világ körüli útjának tizedik szakaszát, és Kaliforniából kiindulva, 16 órányi utat követően leszállt Arizonában.

A kalandra vállalkozott svájci csapat célja felhívni a figyelmet a tiszta energiát alkalmazó technológiákra. A Föld körüli utazást Abu Dzabiban kezdték meg 2015 márciusában, és ott is szeretnék befejezni. Az együléses repülőgép helyi idő szerint néhány perccel este 9 óra előtt szállt le Phoenixben, miután San Franciscóból indulva átszelte a Mojave-sivatagot.

Ez a táv egy hagyományos repülőgépnek csupán két órájába tellett volna, de a napelemes jármű sebessége egy autóéval egyenértékű, a pilótának pedig meditációra és hipnózisra is szüksége van, hogy a hosszú repülési idő alatt éber maradjon.

A pilótafülkét ezúttal André Borschberg, a projekt társalapítója foglalta el, aki Bertrand Piccard-ral egymást váltva fedi le az út egy-egy szakaszát. Reményeik szerint ez lesz az első Föld körüli út egy napelemes repülőgéppel.

Borschberg vezetett a Japán-Hawaii közötti szakaszon is a Csendes-óceán felett tavaly júliusban, akkor közel 118 órát töltött a levegőben. Ezzel megdöntötte a nonstop szólórepülés 2006-os, 76 órás rekordját, amit Steve Fossett amerikai kalandor állított fel Virgin Atlantic Global Flyer repülőgépével.

A Solar Impulse-2 ezzel egyébként távolsági rekordot is felállított a napelemes repülők között. Mindennek azonban ára volt, súlyos akkumulátor-károsodást szenvedett, hosszas javításokon és teszteléseken kellett átesnie, emiatt kilenc hónapig Hawaiin ragadt.

Múlt hónapban viszont már Piccard vezette San Franciscóba Hawaiiról, közel három napot töltött a levegőben. A csapat célja június elejére elérni New Yorkot, hogy megkezdhessék a felkészülést a nagy lélegzetvételű atlanti átkelésre.

A Solar Impulse üzemanyag nélkül repül, négy hajtóművét csak és kizárólag a hatalmas szárnyakon elhelyezett, több mint 17 ezer napelem begyűjtötte napenergia hajtja. A többletenergiát nappal négy akkumulátor tárolja el, ami lehetővé teszi, hogy a gép igen hosszú távolságokra is elmerészkedjen. Szárnyfesztávja meghaladja egy Boeing 747-es repülőgépét, súlya viszont csak egy családi autóét idézi. Tulajdonságai tükrében nem fog sem sebesség-, sem magasságrekordot dönteni: 8500 méterre kúszhat fel, csúcssebessége 55-100 kilométer óránként. A világ körüli útnak megágyazandó, a két kalandor 2013-ban a repülőgép korábbi verziójával átszelte az Egyesült Államokat.

Ajánlott tartalom

Milyenek lesznek a jövő elektromos autói?

Ezek az elektromos autók még nem kaphatók kereskedelmi forgalomban, de a koncepciótól a gyártásig különböző szakaszokban vannak jelenleg – az is előfordulhat, hogy néhányan egyáltalán nem kerülnek az utakra.