Eloszlatunk néhány tévhitet ezzel a nagyszerű téli sporttal kapcsolatban és adunk néhány tippet, hogy egész évben nyeregben maradhass.
A téli kerékpározás többé már nem csak a merész biciklis futárok vagy a hegyi bringázás rajongóinak a kiváltsága, írja a greenpeace.blog.hu. Az emelkedő üzemanyagárak, az ökológiai lábnyom problémája mellett a kerékpárutak fejlődése a városokban is hozzájárultak ahhoz, hogy az egész évben biciklivel munkába járók száma növekvő tendenciát mutat. „Egyre több embert látunk odakint”- mondja Yvonne Bambrick, a Torontoi Kerékpáros Szövetség szóvivője, aki maga is teker egész évben. A téli biciklizést a síeléshez vagy a korcsolyázáshoz hasonlítja: egy élvezetes téli időtöltés. Debbie Field, a FoodShare élelmiszerbiztonsági szervezet 56 éves vezérigazgatója egyetért ezzel: „Olyan, mintha a sífutást és a hegyi kerékpározást ötvözték volna.” Élvezi a friss levegőt, a testmozgást és a havas utcákon történő navigálással járó kihívásokat, a munkába való ingázást úgy hívja: „a napom legjobb része!”
Álltál már valaha a megállóban toporogva, hogy melegen tartsd a lábad, miközben nézted, hogy a kerékpárosok elhúznak melletted? Nos, akkor íme néhány tudnivaló ahhoz, hogy válts. Először is oszlassunk el néhány általános tévhitet:
#1- Biztonságos? Habár óvatosabbnak kell lenni, a téli bringázás nem veszélyesebb, mint az autóvezetés. „Ha vezetni tudsz, tekerni is tudsz” a téli, havas körülmények között – mondja Bambrick azt tanácsolva, hogy ugyanazokat az óvintézkedések tedd meg, mintha autót vezetnél. Hagyj magadnak elegendő időt a célba érésre, tekerj óvatosan és körültekintően és nézd meg az időjárás előrejelzést mielőtt elindulsz. Mig Roberts, a Torontói Közlekedési Szolgálat közrendőre is emlékezteti a bringásokat, hogy figyeljenek nagyon a környezetükre, mint például a jeges hidakra, villamossínekre és a nagy hóbuckákra. „Vigyázzanak, ha útkereszteződéshez érnek, a hóbuckák miatt előfordulhat, hogy az autósok nem látják őket.” Közölte, hogy a téli hónapok közül novemberben történik a legtöbb bukás, amikor a bringások kezdenek hozzászokni a télhez. Azt is hozzátette, hogy a kerékpárosokkal mindaddig nem lesz probléma, „amíg tudatában vannak annak, hogy ők is járművel közlekednek és betartják a közlekedési szabályokat.”
#2 – Nem túl hideg? Épp ellenkezőleg ahogy várnád, a legnagyobb kihívást az jelenti, hogy ne hevülj fel túlságosan. Bambrick sokkal lazábban öltözködik amikor biciklivel megy munkába, mint amikor tömegközlekedik. “ kimelegszel miközben tekersz – és sokkal kellemesebb a saját tempódban bringázni, mintha fagyoskodva várnál a buszra. „Ő a fülvédőre és a lábszárvédőre esküszik. Debbie Field hozzáteszi, hogy érdemes még venni egy sínadrágot, nagy kesztyűt és egy jó csizmát.
#3 – Szeretni fogom? A legtöbb téli biciklista felemelőnek tartja a munkába járást és pozitívan kezdi a napot, szemben azokkal, akik a többi boldogtalan ingázóval összezsúfolva érkeznek meg. A biciklizésnek számos előnye van- ingyen testmozgással kezded a napot, nem vagy kitéve a közlekedés vagy a tömegközlekedés szeszélyeinek és pénzt spórolsz.
A téli biciklizés térhódításával együtt a kerékpáros közlekedési lehetőségek is fejlődni fognak. Az olyan városok, mint például Montreal, Calgary, Ottawa és Toronto nagy hangsúlyt fektetnek a kerékpárutak takarítására télen, és több munkahely biztosít a dolgozóknak zuhanyzót és kényelmes kerékpártárolót. Az embereknek nincs más dolguk, mint belevetni magukat és megtapasztalni a téli biciklizés örömét. Kérdésünkre, hogy mit mondana a még hezitáló, leendő kerékpárosoknak, Field ezt válaszolta mosolyogva: “ Próbáld ki, szeretni fogod!”
Felszerelések
Amire valóban szükséged van, az egy strapabíró bringa és meleg, réteges öltözet, de néha pár kiegészítő is igazán hasznos lehet. Próbáld ki ezeket az erősen ajánlott dolgokat, hogy még kényelmesebb legyen a téli bringázás.
Gumiabroncs: A normál gumi általában elégséges télen. Azonban havas napokra érdemes beruházni egy pár hegyi kerékpár típusú gumira a jobb tapadás érdekében. Ha viszont kemény vagy és főleg jeges úton közlekedsz, akkor szerezz be egy pár téli gumit (igen, valóban vannak biciklire is téli gumik). Vedd figyelembe, hogy ezek csak extrém körülményekre valók. Ha csak egy gumit tudsz megengedni magadnak, akkor az elsőt cseréld le az optimális irányítás miatt. Érdemes még sárhányót is venni- a Torontói Rendőrség nem javasolja a hagyományos sárhányót, mert a hó és a latyak felgyülemlenek alatta. Ehelyett inkább válassz magasabb, felpattintható sárhányót vagy egy furnérlemezzel bélelt hátsó csomagtartót.
Fej- és Szemvédők: Alapvető, hogy beszerezz egy csúcsminőségű bukósisakot, lehetőleg olyat, aminek fülvédő része is van és lehet hozzá védőszemüveget csatlakoztatni. Szükséges még egy csengő, hogy halljanak az utcán akkor is, amikor nem vagy látható. Fel kell készülni arra, hogy ha hóban biciklizel, az arcodba csap a latyak. Ezért fontos egy speciális szemüveg. A legtöbb bringás (köztük Bambrick) kedvence a keret nélküli „Blade” napszemüveg. Ami engem illet, jobban kedvelem a síszemüveget, mert erős, praktikus és nem párásodik be.
Öltözet: A legtöbb ingázó azt tartja a legnagyobb akadálynak, hogy plusz ruhát vigyen magával a munkába. Tapasztalatom szerint erre csak akkor van szükség, ha komoly megbeszélésre vagy prezentációra megyünk. Általában én abban a ruhában megyek, amiben dolgozok, alatta meleg, lélegző anyagú alsóruhával és vízálló-lélegző felsőruházattal.
Kosár: Amikor az utcákon navigálsz, az utolsó dolog, amire szükséged van, hogy valami súly húzza a hátadat. A hátsó csomagtartó vízhatlan kosárral nagyszerű megoldás a cuccaid tárolására. Ráadásul jól jön, ha hazafelé megállsz vásárolni.
Világítás: Mivel télen rövidebb ideig van világos, ezért szükséged van első és hátsó lámpákra; a fényvisszaverő csíkok a vázon segítenek, hogy az autósok jobban lássanak.
Téli szerszámok: A szokásos gumijavító foltkészlet és a kerékpár zsír mellé dobj be egy öngyújtót vagy jégoldót arra az esetre, ha a lakatod lefagyna. Ne felejtsd el felkészíteni a bringádat a téli, havas közlekedésre.