Terjednek az elektromos kisteherautók

Talán nem tűnik izgalmas hírnek, mégis nagyon fontos, hogy kezdenek megjelenni a piacon az elektromos hajtású kisteherautók.

Most a Mitsubishi jelent meg egy új darabbal, amit mindjárt kétféle hatótávolsággal is kínálnak. A haszonjárművekről általában nem veszünk tudomást, mert nem túl szépek, és még a nevük is olyan kiábrándító: kishaszonjármű, dobozos kisáruszállító… Pedig jó tudni, hogy a nagyvárosok szmogtermeléséből derekasan kiveszik a részüket, hiszen egész nap használatban vannak, ráadásul állandóan leállítják és újraindítják őket, ahogy a szállítás-rakodás ritmusa megkívánja. Éppen ezért nagyságrendekkel több káros anyagot bocsátanak ki, mint a személyautók, így aztán – viszonylag kis számuk ellenére – rengeteg korommal és széndioxiddal terhelik a környezetet. Nem véletlen, hogy egyre több autógyár dolgozik az elektromos hajtású haszonjárművek fejlesztésén. A Mitsubishi már kifejlesztette saját, jól bevált villanymotoros hajtásláncát, így logikus volt, hogy azt előbb-utóbb egy áruszállítóba is beépítik; fogták hát legnépszerűbb, Japánban forgalmazott modelljüket, a Minicab Van haszonjárművet, és átalakították elektromos hajtásúvá.


Ezt persze leírni sokkal egyszerűbb, mit megvalósítani, hiszen egy áruszállító átépítése rengeteg kérdést felvet. Fontos például, hogy az autó megbízható legyen, mert egy meghibásodás az úrvezető számára csak bosszúság, egy vállalkozás számára viszont megrendelések elvesztésével járhat. A raktér mérete is létkérdés, vagyis a japán mérnököknek úgy kellett beépíteniük az akkumulátorokat, hogy ne raboljanak helyet a hasznosítható térből. És ott van még a hatótávolság kérdése; egy ingázásra, rövid utakra használt személyautónál elfogadható ugyan a 40-50 kilométeres futásteljesítmény, de egy egész nap használt áruszállító esetében édeskevés. A Mitsubishi ezért kétféle akkumulátor-csomaggal is kínálja a Minicab-MiEV modellt; a kisebbik, 10,5 kWh-s változat körülbelül 100 kilométert képes megtenni egy feltöltéssel, míg a 16 kWh-s verzió akár 150 kilométernyi fuvart is vállalhat.

 
Japánban az autóra már elkezdték felvenni a megrendeléseket, s az első darabok kiszállítása az év második felében várható. Egyelőre nem tudni, hogy Európában is feltűnik-e majd a tiszta üzemű haszonjármű, bár – az i-MiEV példáját látva – erre is jó esély van. Az viszont tudható, hogy az ára Japánban 1,7 és 2,05 millió jen (3,7-4,5 millió forint) között lesz, amibe már a jelentős környezetvédelmi adókedvezményeket is bekalkulálták. Ilyen árcsökkentő támogatásokra Európában is számítani lehet; Magyarország sajnos kivétel ez alól.

Ajánlott tartalom

A GTKB Ganz fejleszti buszgyártási képességét

A GTKB Ganz Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft. fejleszti buszgyártási képességét, egyebek közt új innovatív vezérlőrendszert hoz létre a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (Ginop) Plusz forrás felhasználásával - közölte a társaság az MTI-vel.