A Tesla Roadster, a kaliforniai Tesla Motors vállalat korszerű elektromos autója talán a jövő meghatározó járműve lesz, de a tömegtermeléshez még több évi fejlesztésre és sok százmillió dollárra van szükség.

Tesla elektromos autója egyelőre a gazdagok játékszere

A Tesla Roadster, a kaliforniai Tesla Motors vállalat korszerű elektromos autója talán a jövő meghatározó járműve lesz, de a tömegtermeléshez még több évi fejlesztésre és sok százmillió dollárra van szükség.

A Tesla nem hibrid, benzines-elektromos hajtású kocsi, mozgását kizárólag egy elektromos motor biztosítja. A kocsi gyors, a kritikusok szerint szenzációs külsejű, mindenki megfordul utána. Azokról a példányokról van szó, amelyeket milliomosok már megvehettek maguknak. A ma még csak tulajdonképpen a „koncepció
autó” szintjén álló jármű ára ugyanis meglehetősen borsos: 109 ezer dollár (22,4 millió forint).

A teljesen elektromos hajtású autó technológiája ma még annyira kiforratlan, hogy a fejlesztés további hosszú éveket követel. A Tesla Motors az életben maradásért küzd, most folyamodott 400 millió
dolláros alacsony kamatozású szövetségi hitelért. A washingtoni kongresszus tavaly 25 milliárd dolláros kölcsönkeretet hagyott jóvá az energiatakarékos járművek fejlesztésére.

A San Carlos-i központú Tesla Motors eddig 145 millió dollárt költött a Tesla Roadsterre, egyes hírek szerint hamarosan újabb 40 millió dolláros segítséghez jut magánbefektetőktől. A The New York Times emlékeztetett arra, hogy egy vadonatúj autótechnológia kifejlesztése akár 1 milliárd dollárba is kerülhet, a General Motors első kísérlete egy elektromos autó előállítására, az EV1-program ekkora összeget emésztett fel a 90-es évek elején.

A Tesla bevallja, hogy még a szövetségi segéllyel sem tudná az igényelt ütemben befejezni a kocsi kifejlesztését, mivel a hajtáslánc legfontosabb eleme, a jelenleg csaknem féltonnás lítium-ion akkumulátor nem eléggé fejlett. A Tesla támogatói közül többen technológiai csodára, valamiféle áttörésre számítanak az
akkumulátorgyártás terén. Mások viszont rámutatnak: az akkumulátortechnológia sajnos nem fejlődik olyan gyorsan, mint a félvezetőipar. Lawrence Dubois, az ATMI félvezetőgyár vezető mérnöke kifejtette: a kémia törvényeit képtelenség átugrani, „nem lehet még több energiát belepréselni egy mind kisebb térbe, úgy, ahogy azt a tranzisztorokkal meg lehet tenni” az integrált áramkörök esetében.

Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója szerint már az is kedvező lenne, ha évente csak 8%-kal olcsóbbodnának az akkumulátorok. Azonban így is legalább 9 év kellene ahhoz, hogy a telepek ára a felére csökkenjen, és a Roadster elérhetőbb árú legyen. Musk ugyanakkor elmondta, cége gyorsabb fejlesztést hajthatna végre, ha nem tennék olyan magasra a mércét: a Roadster nemcsak gyors, hanem az újratöltések között 244 mérföld megtételére képes, s ez egyedülálló teljesítmény. A BMW a novemberi Los Angeles-i autóshow-n mutatta be új, teljesen elektromos autóját, a Mini E-t, amely 20 százalékkal kisebb teljesítményű, és csak 150 mérföldet
lehet vele egy töltéssel autózni. A tömegtermelést azonban a német autógyártó sem indítja el, egyelőre 500 Mini E-t lehet majd bérelni havi 850 dollárért egy évre, amelynek a végén a kocsik visszakerülnek a BMW-hez további tesztelésre.

A Tesla eddig 80 Roadstert szállított tehetős megrendelőinek, hetente 15 járművet szerel össze. A legtöbb vásárló a kaliforniai Szilícium-völgy milliomosai közül kerül ki; ilyen kocsival jár például Sergey Brin és Larry Page, a Google szoftvercég két alapítója, valamint Jeff Skoll, az eBay internetes kereskedelmi vállalat társalapítója.

Ajánlott tartalom

Kényelmes és zöld megoldást kínál az új városi buszflotta

Forgalomba álltak az új maximidi buszflotta első járművei (Mercedes-Benz Citaro K) a fővárosban.