Zachary Shahan, a CleanTechnica főszerkesztője átfogó cikkben mutatta be, hogy miként is csökkent az elmúlt évtizedekben a napelemek, azaz a fotovoltaikus (PV) panelek ára az Egyesült Államokban, illetve hogy miként árulhat ilyen olcsó termékeket a Tesla.
A cikk fő üzenete az, hogy a technológia fejlődésével és térhódításával miként lesz egyre megfizethetőbb az alternatív energia. A nyilvános adatok alapján Amerikában 2020 augusztusának utolsó hetében a tipikus napelem, a polikristályos elem modulja átlagosan 0,167 dollárba (mintegy 50 forintba) került wattonként. 2010-ben ennek nagyjából tízszeresét, 1977-ben pedig 459-szeresét kellett még fizetni. Bár a mai érték igen alacsonynak hathat, egy napelem telepítése és fenntartása ennél azért költségesebb folyamat.
Fontos kiemelni, hogy a Shahan által számolt átlag magára napelemre vonatkozik, a rendszer pedig rengeteg egyéb kiadással jár, ideértve a beszerelést és az üzemeltetést. Az otthoni napelemek telepítésével foglalkozó EnergySage adatai alapján csupán a költségek 47 százaléka fordítódik magára a fizikai rendszerre, így a modulokra, az átalakítókra vagy a vezetékekre. A jelentésből összességében így is megállapítható, hogy 2015 második fele óta mintegy 21 százalékkal csökkent a tetőre szerelhető napelemek energiájának ára.
Shahan arra is rávilágít, hogy gyártótól függően jelentős eltérések tapasztalhatóak. Az átlagos napelemrendszer adózás után wattonként 2,91 dollárba kerül, a Teslánál viszont wattonként csak 1,49 dollárt kell fizetni. A különbség hátterében talán az Elon Muskhoz köthető médianyilvánosság áll: a Teslának más cégekhez képest jóval kevesebb pénzt kell költenie PR-tevékenységre. Az árat csökkentheti az is, hogy a vállalat csak bizonyos méretekben ajánl napelemeket, így nem árulnak személyre szabott, jellemzően drágább termékeket.
További érdekesség, hogy a napenergia ára a helyi sajátosságok miatt államonként is változhat, a Tesla azonban az egész országban adott áron dolgozik. Bár korábban a vállalat kifejezetten magas áron értékesített, mára kevés olyan cég maradt az Egyesült Államokban, amely olcsóbban forgalmazna napelemeket.
képek: tesla.com