Az ORFK 2011. április 4-26. között megtartott tavaszi ellenőrzésének eredményei igazolják azt a nemzetközi tapasztalatokkal is alátámasztható tényt, miszerint több kerékpárral közlekedő megjelenése az utakon nem jelent több közlekedési balesetet, sőt csökkenti a kerékpáros balesetek számát.
Ha tovább szeretnénk növelni a közlekedés biztonságát, a kerékpáros közlekedés elterjedése érdekében kell lépéseket tennünk. Milyen feladataink vannak, annak érdekében, hogy a kerékpáros közlekedés tovább terjedjen?
A kerékpáros közlekedés futótűzként terjed Magyarországon. Egy februárban publikált EU-s kutatás szerint Magyarországon a lakosság 19%-a közlekedik rendszeresen kerékpárral, ezzel Hollandia után – Dániával közösen – a második helyen vagyunk az európai rangsorban. (http://ec.europa.eu/public_opinion/flash/fl_312_en.pdf )
A mérések szerint ez a szám növekszik, nem csak Budapesten, hanem országosan is. A kerékpárral közlekedők számának emelkedése a leghatékonyabb eszköze a balesetek csökkentésének. Nemzetközi kutatások igazolják, hogy minél több a kerékpárral közlekedő az úton, a közlekedésben résztvevők annál inkább megtanulják az együtt közlekedést, csupán ettől kimutathatóan csökken a balesetek száma. (www.ctc.org) A Magyar Kerékpároskub és a Critical Mass mozgalom már eddig is nagyon sokat tett a kerékpáros közlekedés elterjesztésének érdekében.
Például:
• Az április 30-i hétvégén az ország 17 városában megtartott Critical Mass felvonulásokon 40 ezer ember kerékpározott.
• Elkészítettünk és a támogatóink jóvoltából 1000 példányban ki is nyomtattuk a kerékpározni vágyók indulását segítő MK Kisokos kiadványunkat.
• Kampányokat szervezünk (Bringázz a munkába!, Helyben vedd meg!)
KRESZ módosítás, kerékpáros közlekedést segítő intézkedések
A kerékpáros szervezetek sokat tudnak tenni, azonban nem tudnak jogszabályokat alkotni, utakat építeni, országos reklámkampányt finanszírozni, pedig ezek is nélkülözhetetlenek a kerékpáros közlekedés terjedéséhez.
• A Magyar Kerékpárosklub véleménye szerint úgy kell a jelenlegi jogszabályokat átalakítani, hogy azok segítsék a kerékpáros közlekedés fejlődését. Ilyen pl. a KRESZ: a készülő új szabálykönyvnek tartalmaznia kell a kerékpározást segítő szabályokat, és nem szabad benne hagyni a kerékpáros közlekedést akadályozó paragrafusokat. (Például változtatni kell a különböző kerékpáros infrastruktúrák kötelező használatát rendező paragrafusokat).
• Az utak építésénél, átalakításánál alkalmazni kell a már ma is meglévő forgalomtechnikai eszközöket, amelyekkel segíteni lehet a kerékpárosok egyenrangú közlekedését.
• Emellett kampányokkal, reklámokkal, kiadványokkal és elsősorban a média pozitív hozzáállásával segíteni kell a közlekedésben a PARTNERSÉG kialakítását!