A Rába Pe-1 típusú csomagszállító elektromos autó a járműtelepen készült kocsiszekrénnyel 1936-tól futott. Ezt megelőzően 1926 és 1936 között mint 8 m3-es elektromobil volt használatban. Kép forrása: Postamúzeum

Tudtad? 1899-ben a New York-i taxik 90 százaléka elektromos autó volt!

A 19-20. század fordulóján az elektromos autók használata a többségnek kényelmesebb volt.

Hibrid napelemes rendszerek akkumulátorral, elérhető áron. Kalkuláljon itt ingyenesen! (x)

Meglepő lehet, de 1899-ben a New York-i taxik 90 százaléka még elektromos jármű volt – eleveníti fel a Today I Found Out. A flottát a philadelphiai Electric Carriage and Wagon Company építette, az elektromos modellek pedig 1899-ben és 1900-ban is előzték a többi, így a benzin- és gőzüzemű autókat. Az első aerodinamikus karosszériájú kocsit is áram hajtotta, ez volt az 1902-es Baker Torpedo, amellyel még 190 kilométer per órás sebességet is elértek. Az e-járművekkel való kísérletezés az 1800-as évek elején kezdődött meg, 1842-ben pedig két feltaláló, az amerikai Thomas Davenport és a skót Robert Davidson egymástól függetlenül alkotta meg az első akkumulátoros, gyakorlatban is használható elektromos autókat. Évtizedekig tartó fejlesztést követően az e-kocsik az 1880-as évekre váltak igazán népszerűvé. A versenytársakhoz képest ezen modellek nagy előnye a csendesség, a füstmentesség és az azonnal indulás volt – nem kellett kurblizni őket –, ráadásul jóval ritkábban gyulladtak ki. A korai autóknál a sebességváltás sem volt egyszerű, kivéve a villanymodelleket. A benzines kocsik egyetlen valódi előnye ekkoriban a nagyobb hatótávolság volt, csakhogy a kiépítetlen infrastruktúra miatt eleve kevesen vállalkoztak hosszú utakra. Az autók inkább a városi közlekedésben vettek részt, ilyen környezetben pedig a e-kocsik jelentették a legjobb megoldást.

A villanyjárművek népszerűsége az 1900-as évek elején is folytatódott, 1915-ben azonban Henry Ford révén olcsó, az átlagember számára is megfizethető benzines modell érkezett. Eközben Texasban és Oklahomában olajmezőket tártak fel, ami csökkentette az üzemanyag árát, a benzines modellek gyorsabbá váltak, az e-kocsik ára pedig egyre nőtt. Az utak is terjeszkedésbe kezdtek, ami már megkövetelte a nagyobb hatótávot.

Az elektromos autók piaca 1935-re tetszhalott állapotba került, amelyből csak az 1960-as évek környékén ébredt fel – akkor is csak rövid időre. Bár napjainkra sok e-kocsi, így a Tesla Model S és annál jóval olcsóbb típusok komoly sikereket ért el, az ilyen modellek továbbra sem dominálják a közlekedést. Az elektromos autók már az 1800-as években megelőzték korukat. Noha a motort tekintve kevés előrelépés történt azóta, az akkumulátortechnológia rengeteget fejlődött, és további előrelépés várható, ami valóban elhozhatja a zöld fordulatot.

Ajánlott tartalom

Farkas Sándor: a Településfásítási program sikeres és jövőre is folytatódni fog

Az Agrárminisztérium által meghirdetett Településfásítási program nagyon sikeres és jövőre is folytatódni fog - hangsúlyozta az Agrárminisztérium (AM) parlamenti államtitkára kedden a Csongrád-Csanád vármegyei Csanyteleken.