Túlél-e egy élelmiszerválságot az etanolipar?

A szokatlan időjárásból fakadó terménykiesések miatt ismét reflektorfénybe kerültek a bioüzemanyagok szkeptikusai.

Miközben számos nemzetközi szervezet arra szólítja fel a világ vezető etanolgyártóját, az Egyesült Államokat, hogy hagyjon fel etanolprogramjával, addig Magyarországon csak most indul a „nagyüzem” az alternatív üzemanyag előállítása terén. Újra a nemzetközi sajtó középpontjába került a etonolgyártás azt követően, hogy a világ több pontján is a száraz, forró időjárásnak betudhatóan jelentősen csökkentek a kukoricával kapcsolatos terméshozamok, és ezzel a gabonaféle ára új csúcsok felé vette az irányt. 2007-2008-ban hasonló körülmények között a világ már megtapasztalt egy kisebb élelmiszerválságot, nem egy országban éhséglázadások bontakoztak ki az alapvető élelmiszerek árának meredek emelkedése miatt. Akárcsak 2007-2008-ban, az idei évben is számos nemzetközi szervezet és élelmiszerimportra szoruló ország szólította fel a világ vezető “etanolhatalmait” alternatívüzemanyag-programjaik felfüggesztésére. A felszólítások középpontjában az Egyesült Államok áll, ahol egyes hírek szerint mostanra már a kukoricatermés kétötödét fordítják etanolgyártására, miközben az államszövetség az egyik legnagyobb kukoricaexportőrének számít a globális élelmiszerpiacon.

A bioüzemanyag használata mellett többnyire két okból döntenek az országok: egyrészről olajimportot vált ki, másrészről pedig környezetvédelmi megfontolásból. A bioüzemanyagok előállítása alapvetően belföldön megtermelhető gabonaféléken és olajos magvakon alapul, tehát az alternatív üzemanyag által – többnyire importált – kőolaj váltható ki, ami az energiabiztonság erősödését eredményezi, és normál esetben az alkalmazó ország külkereskedelmi mérlegére is pozitív hatással van. A mezőgazdasági termelők további kereslet, biztos felvevőpiacot kapnak, ami a belföldi foglalkoztatásra is jótékony hatással van. A bioüzemanyagok kapcsán szintén elvárás, hogy környezetterhelésük alacsonyabb legyen, mint a hagyományos, kőolajalapú hajtóanyagoké, hogy ezáltal mérsékelni lehessen a légkörbe kerülő üvegházhatású gázok, elsősorban szén-dioxid mennyiségét. A jelenleg elérhető bioüzemanyagok között két meghatározó hajtóanyagot különböztetünk meg, az etanolt és a biodízelt. Az etanol bizonyos műszaki feltételek megléte mellett a benzin, míg a biodízel a gázolaj – nem korlátlan – kiváltására alkalmas. Az etanolgyártás alapja a cukor, tehát a magas cukor- vagy keményítőtartalmú növények, így a cukornád és cukorrépa vagy a kukorica. Az amerikai és az európai etanolipar meghatározó része kukoricából állít elő etanolt. A gázolaj pótlására alkalmas biodízelt repce-, napraforgó- és pálmaolajból nyerik, Európában jellemzően a repcét hasznosítják ilyen célra.

A teljes cikk itt olvasható.

Ajánlott tartalom

Elektromos Ikarus buszt tesztelnek Budapesten

Egy Ikarus gyártmányú, teljes mértékben elektromos hajtású autóbuszt tesztel a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és szolgáltatója, az ArrivaBus Kft. a fővárosban.