Új bioüzemanyag szabályozás az Európai Unióban

Az Európai Parlament környezetvédelmi bizottsága arra szavazott, hogy az élelmiszerként is felhasznált növényekből – repce, kukorica vagy szója – nyert bioüzemanyagok arányát a közlekedésben összesen felhasznált energia 7 százalékára korlátozza.

Az üzemanyagok ugyan nagyobb arányban is felhasználhatók, de csak a megjelölt határértékig számíttathatják be az egyes országok ezeket a bioüzemanyagokat a klímacéljaik eléréséhez.  Régóta vitatéma, hogy a repcéből, kukoricából vagy szójából kevesebb bioüzemanyag kerüljön felhasználásra. Ennek háttere: A felsorolt növények üzemanyag nyerés céljából történő termesztése területeket vehet el a táplálkozási céllal termesztett növényektől, ezért egyes helyeken erdőket irtanak. Ez rossz a klíma szempontjából. Ehelyett több bioüzemanyagot kell algákból, növényi maradványokból vagy derítőiszapból előállítani. Az elhúzódó reform most célegyenesbe ért. Az EU tagállamoknak és az Európai Parlamentnek meg kell szavaznia, de mindkettőt csak formalitásnak tekintik. Az EU azt a célt tűzte ki, hogy 2020-ra a szállításra felhasznált energia összesen 10 százalékát fedezze megújuló forrásból származó energia. A tagállamok a bizottság döntése alapján az élelmiszer növényekből származó szokásos bio-üzemanyag 7 százalékát számolhatják el.

Ezzel a tárgyalások során viszonylag gyenge szabályozás jutott érvényre. Az Európai Bizottság csak 5 százalékos arányért harcolt, a vitatott bioüzemanyagok jelenlegi felhasználási aránya ezt az értéket már most eléri. Az Európai Parlamentben a zöldek „eljátszott esélyről” beszélnek, a támogatás 7 százalékra valókorlátozása nem elegendő. „A mezőgazdaságból származó üzemanyagok rendkívül nagy támogatása egyben az esőerdők pusztításához is vezetett”, bírálta a döntést a frakció agrárpolitikai szóvivője, Martin Häusling. A konzervatív Európai Néppárt környezetvédelmi szakértője, Peter Liese (CDU) a törvény szövegét jól sikerült középútnak értékelte: „Jó dolog az, hogy egyrészt megőrizzük a bizalmat – a gyártók továbbra is értékesíteni tudják a bioüzemanyagot -, ugyanakkor a jövőt tekintve új irányt veszünk.” A Német Bioüzemanyag Gyártók Szövetsége (VDB) üdvözölte a határozatot: „Annak ellenére, hogy a kompromisszumos javaslat néhány pontját kritikusan szemléljük, megkönnyebbültünk, hogy a józan ítélőképesség győzött”, közölte a VDB.

forrás: agrotrend.hu

Ajánlott tartalom

EM: 2024 első három negyedévében is európai második a magyarországi e-autóflotta bővülése

Málta után Magyarországon nőtt a legnagyobb arányban az újonnan forgalomba helyezett tisztán elektromos autók száma az idei első kilenc hónapban - olvasható az Energiaügyi Minisztérium (EM) közösségi oldalának keddi bejegyzésében.