Új energiacímkékkel fog találkozni márciustól a boltokban

Március elsejétől az új energiahatékonysági címkék a boltokban is megkönnyítik a legkelendőbb háztartási nagygépek, fényforrások és elektronikus kijelzők összehasonlítását, a fogyasztóvédelmi hatóság már tavasszal ellenőrzi a címkék megfelelőségét a hagyományos és az online kereskedelemben – hívta fel a figyelmet az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) kedden.

A közleményben felidézték, hogy az energiacímkézés az elmúlt 25 évben a fogyasztók tájékoztatásának egyik legfontosabb eszközévé vált, miközben hathatósan ösztönözte a gyártói innovációt. A folyamatos fejlesztések eredményeképpen a készülékek egyre hatékonyabbak lettek, idővel már egyetlen árucikk sem tartozott az alsóbb osztályokba. A vásárlók számára követhetetlenné váltak az A kategóriát követő további – A+, A++, A+++ – jelölések, egyre nehezebben tudtak különbséget tenni az egyes készülékek között. Az átláthatóság érdekében az egységes uniós szabályozás március 1-jével visszatér az A-tól G-ig terjedő energiaosztályokhoz, a változás oka a jelölési rendszer egyszerűbbé tétele.

Az ITM ugyanakkor kiemelte, hogy ha egy korábban A+++ besorolású termék az új jelölés alapján C vagy D osztályba kerül, attól még nem lesz “rosszabb”. Az új energiahatékonysági címkéket a háztartási mosogatógépeknél, mosó- és mosó-szárító gépeknél, hűtőkészülékeknél, fényforrásoknál és elektronikus kijelzőknél, köztük a televízióknál és monitoroknál kell használni. A termékek energiacímkéin az összehasonlíthatóság és a megalapozott fogyasztói döntések érdekében a villamosenergia-fogyasztáson túl további információkat is fel kell tüntetni, például a mosógépek esetén a vízfogyasztást, a ruhatöltet mennyiségét, a zajkibocsátást, vagy a hűtők űrtartalmát, a kijelzők képernyőjének átmérőjét.

A beszállítóknak már tavaly november óta rendelkezésre kell bocsátaniuk a címkéket, azokkal a termékek csomagolásában már találkozhattak a vevők, de márciustól az új energiahatékonysági címkéket az üzletekben és a webshopokban is kötelező kihelyezni. A közlemény idézi Keszthelyi Nikolettát, az ITM fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkárát, aki elmondta: a magyar fogyasztóvédelem 2017-től összesen 840 boltban és internetes áruházban, több mint háromezer terméktípusnál vizsgálta az energiacímkék meglétét és megfelelőségét. Az ellenőrzések során átlagosan minden harmadik hagyományos üzletben, a tavaly ellenőrzött webáruházak mindegyikénél talált mulasztást a hatóság. A jogsértések alapján az elmúlt években összesen több mint 2 millió forint bírságot szabtak ki.

Tavasszal ismét országos ellenőrzés indul a vásárlói döntést segítő új energiacímkék megfelelőségével kapcsolatban, fokozott figyelemmel az online üzletekre – hívta fel a figyelmet a helyettes államtitkár.
A tapasztalatok szerint még mindig előfordul, hogy a kereskedő elmulasztja kihelyezni a gyártó által biztosított színes energiacímkét, vagy helyette csak fénymásolt, fekete-fehér tájékoztatást tesz ki. A nem megfelelő tartalmú címke ritka, viszont egyes esetekben a megadott adatok eltérnek a termékismertető adatlapon és a műszaki dokumentációban szereplőktől. Az új szabályok miatt különösen időszerű aktív fogyasztóvédelmi jelenlét is azt szolgálja, hogy a fogyasztók megfelelő információk birtokában választhassák ki az igényeiknek leginkább megfelelő, környezetkímélő eszközöket – hangsúlyozta közleményében az ITM.

Ajánlott tartalom

Hogyan válasszak TV állványt otthonomba?

A nappali központi eleme szinte minden háztartásban a TV és az ahhoz tartozó multimédiás eszközök – a hifi, játékkonzol és még sok más elektronikai eszköz. Az otthon töltött idő egyre fontosabb és értékesebb, sőt, az otthoni munkavégzés miatt most még több időt töltünk otthon, mint valaha. Ezért is fontos, hogy a szabadidő és a hétvégék helyszíne egy rendezett és otthonos hely legyen!