Új etanol-dízel kétüzemű Iveco

Az Iveco, az FPT Industrial és a Bosch bemutatta az Iveco Trakker etanol-dízel kétüzemű jármű prototípusát Brazília legnagyobb mezőgazdasági vásárán, az Agrishow vásáron.

A Trakker modellt egy FPT Industrial Cursor 9 motor hajtja, amely etanol és dízel keverékével üzemeltethető, a hagyományos dízelmotorokhoz képest alacsonyabb üzemanyagköltséggel. A járművet arra tervezték, hogy a cukornád-termelők és az etanol-előállítók különleges mezőgazdasági és ipari feladatait ellássa. Az első tesztek során a modell átlagosan 40-60% arányú etanol-dízel üzemanyag-keveréket használt. A keverék hozzájárul a fosszilis üzemanyagok használatának csökkentéséhez és fejlettebb környezetvédelmi megoldást jelent, mivel az etanol teljesen megújuló üzemanyag.

 
Az Iveco Trakker etanol-dízel kétüzemű járművet Brazíliában fejlesztették az UNICA, a brazil cukornád-termelők szövetségének szervezeti támogatásával, egy a cukor- és etanolüzletágban a „zöld eljárásokat” támogató program keretében. Az Iveco 2010-ben kezdte meg a kétüzemű motorok fejlesztését az FPT Industrial és a Bosch technológiai segítségével. A prototípust most a Raízen vállalat – a Cosan (Brazília legnagyobb cukornád-termelője) és a Shell közös vállalata – fogja tesztelni a 2011-es aratás időszakában. Jelenleg a 40-60%-os etanol-dízel keverési arány 6%-os üzemanyagköltség-megtakarítást biztosít a cukornád-ültetvényeken történő használat során. „Még a fejlesztés korai szakaszában vagyunk, és természetesen azt várjuk, hogy a magasabb etanol-dízel keverési aránnyal még alacsonyabb üzemeltetési költséget érhetünk el” – mondta Renato Mastrobuono, az Iveco dél-amerikai termékfejlesztési igazgatója.

 
Az Iveco Trakker kétüzemű prototípusa egy 63 tonna megengedett össztömegű 6×4 hajtásképletű teherautó, amely a cukornád-ültetvényeken számos feladatra alkalmas, például tartály-félpótkocsi vontatására. A járművet egy 360 lóerős, közös nyomócsöves Cursor 9 motor hajtja. A modell két üzemanyagtartállyal rendelkezik (egy a dízel, egy az etanol számára). Emellett mindkét üzemanyaghoz tartozik egy-egy elektronikus vezérlőegység, egy szivattyú az etanolrendszerhez és egy lambda-érzékelő a kipufogóleömlőhöz. A rendszer az etanolt közvetlenül a szívócsonkba fecskendezi be a szívási szakasz során. A sűrítési szakasz után történik a dízel befecskendezése az égés segítése érdekében. Nincs szükség semmilyen kopogásgátló adalék használatára. „A kétüzemű technológia másik előnye, hogy a motor teljesen visszaalakítható csak dízelüzemre, ami megkönnyíti a jármű újraértékesítését a cukornád-ültetvényeken történő használat után” – tette hozzá Mastrobuono.

Ajánlott tartalom

Furcsa elképzeléseik vannak a környezettudatosságról a japán autómárkáknak

A Toyota vezetésével öt japán autó- és motorgyártó fogadta meg: kutatásokba kezd azért, hogy a belsőégésű motorok használata környezettudatosabb lehessen, így megtarthatók maradjanak a nettó nulla kibocsátású jövőben is.