Új hajózási szabályokra van szükség a Jeges-tenger olvadása miatt

Az Északi-sarkvidékre vonatkozó új, szigorú hajózási szabályok megalkotását sürgetik politikusok és szakértők a Jeges-tenger gyors ütemű olvadása miatt, mely egyre inkább megnyitja a régiót a hajók előtt, ugyanakkor súlyos kockázatokat is jelent azokra nézve.

“Meg kell egyeznünk egy új, kötelező érvényű sarkvidéki hajózási szabályzatban” – mondta Jonas Gahr Store norvég külügyminiszter egy Sarkvidéki határok című konferencián Tromsóban. Az új szabályozás kiterjedne a jégálló hajóépítési technikákra, valamint új felszerelésekre és navigációra vonatkozó előírásokra is – fejtette ki a tárcavezető az Északi-sarkkörnél is északabbra fekvő norvég városban.
Ugyancsak a biztonság jegyében, az Északi-sarkvidéki Tanács (Arctic Council) nyolc tagállama a tervek szerint májusban egyezik meg az új keresési és mentési szabályokról a térségben.
A szabályozás felfrissítését az teszi indokolttá, hogy az Északi-sarkvidék a Jeges-tenger olvadása miatt egyre inkább megnyílik a hajózás, valamint az olaj- és gázkitermelés előtt. Store emlékeztetett arra, hogy a klímaváltozás fokozottan érezteti hatását az északi területeken. Megjegyezte: nem tervezik díj szedését az Északi-sarkvidéki vizeken való áthaladásért.

Az olvadás megnyitotta lehetőségek gazdasági jelentőségét jelzi, hogy két német teherszállító hajó 2009-ben 7.400 kilométerrel tudta megrövidíteni Dél-Koreából Hollandiába tartó útját azzal, hogy a Szuezi-csatornán át vezető hagyományos útvonal helyett az orosz partokat követte a Jeges-tengeren.
David Titley ellentengernagy, az amerikai haditengerészet oceanográfusa szerint a legnagyobb kockázat a több száz, olykor több ezer utast szállító nagy turistahajókat fenyegeti, ha az Északi- vagy Déli-sarkvidék térségébe látogatnak. “Nem a hozzáértésen, hanem a szerencsén múlott, hogy eddig nem volt Titanic-típusú tragédiánk” – húzta alá.
Titley szerint a század közepére a Jeges-tenger nyaranta két-három hónapra is jégmentessé válhat, ami már elég hosszú idő ahhoz, hogy felkeltse a hajózási társaságok érdeklődését. Ez átrendezheti a tengeri kereskedelem térképét, felértékelve például az Alaszkát Oroszországtól elválasztó Bering-szoros szerepét – tette hozzá.

A konferencián Össur Skarphédinsson izlandi külügyminiszter is sürgette a hajózás, valamint az olaj- és gázkitermelés szigorúbb szabályozását. “Izlandot földrajzi elhelyezkedése rendkívül sérülékennyé teszi a tenger állapotának bármilyen megváltozására, akár a klímaváltozás, akár valamilyen szennyezés okozza azt” – hangsúlyozta. A hidegebb tengervízben sokkal lassabban bomlana le például egy, a mexikói-öbölbelihez hasonló olajszennyezés.
“Egy kicsit félünk is azért” – mondta Skarphédinsson a hajózási útvonalak tervezett megnyitásáról – “Nagy felelősséget tenne a vállunkra a keresések és mentések terén”.

Ajánlott tartalom

Elindult az állatvédelmi témahét

Kezdetét vette az Állatvédelmi Cselekvési Terv Kidolgozásáért és Végrehajtásáért Felelős Kormánybiztosi Titkárság által szervezett állatvédelmi témahét, melyhez több mint 307 ezer gyermek és közel 2400 oktatási és gyermekvédelmi intézmény csatlakozott - tájékoztatta az állatvédelemért felelős kormánybiztos hétfőn az MTI-t.