Valóban van értelme napelemekkel borítani az utakat?

A Hollandiában működő Brightlands Chemelot Egyetem is részt vesz a Rolling Solar projektben. Két fotovoltaikus cellával felszerelt útszakaszt telepítettek itt. Zeger Vroon professzor diákjai a különböző időjárási körülmények közötti hatékonyságot, az elhaladó járművek hatását, és az útburkolat kopását vizsgálják. A csapat elkötelezett az energetikai átállás mellett. Hollandiában még az energetikai átállás elején járunk, itt egyelőre nagyjából 5 gigawattról beszélhetünk. Ennek a mennyiségnek 2050-re 250 gigawattnak kell lennie. És azzal számolunk, hogy ennek a 20 százaléka az infrastruktúrába integrált napenergiából jön majd. Tehát rengeteg energiát kell a napelemes utakkal előállítani. Hollandiában vagyunk, ez egy sűrűn lakott ország, nem tudunk sok fotovoltaikus mezőt telepíteni, ezért is fontos, hogy a napelemeket épületekbe és infrastruktúrába építsük be – mondta az Euronews-nak Zeger Vroon, a Zuyd Egyetem professzora.

Úgy néz ki, mint egy normális út, de nem ugyanolyan tulajdonságokkal rendelkezik. Számomra azért fontos, hogy ezekkel a napelemes utakkal dolgozzak, mert szeretnék innovatív lenni, és tenni valamit a következő generációért, és ez most ezt jelenti – nyilatkozta a kutatásban részt vevő egyik diák, Giel Embegts.

Ajánlott tartalom

Nem áprilisi tréfa, hatékonyabb napelemek érkeznek

A brazil Azul Pack fényvisszaverő membránt fejlesztett kétoldalú napelemekhez, amely növeli az albedót és optimalizálja az energiatermelést; a Techreflex termékek tesztjei szerint akár 15%-os hatékonyságnövekedés is elérhető.