Váltsunk villanyautóra! Mennyit bírnak? Mennyibe kerülnek? Meddig kell tölteni?

Vitán felül áll, hogy a jövő az elektromos autóké. A kérdés csak az, hogy a jövő mikor válik jelenné.

Ez pedig most még nagyban múlik a vásárlásukra szánt állami támogatásukon. Magyarországon erre az idén kétmilliárdot szán a kormányzat. Akinek van pénze, annak a kormány október végétől hozzátesz még akár másfél milliót is. A feltétel, hogy új elektromos autót – személygépkocsit vagy kishaszongépjárművet – vásároljon belőle, ami ne kerüljön többe 15 millió forintnál és ne haladja meg a költségek ötödét. Talán ezt a feltételt a legkönnyebb teljesíteni, ugyanis 7-8 millió forintnál olcsóbban aligha lehet új elektromos autóhoz jutni.

Az idén tehát e célra kétmilliárd forint jut a költségvetésből, jövőre még hárommilliárd. Az idei összeg körülbelül 1300 jármű vásárlásánál jelenthet segítséget. A pályázók egyaránt lehetnek magánszemélyek, cégek, önkormányzatok, egyesületek – csak igényeljék. A támogatásokkal milyen ütemben terjednek az elektromos autók? Ez a kormányzat számára is talány, hiszen néhány héten belül egymásnak ellentmondó nyilatkozatok láttak napvilágot: augusztus második felében 2020-ra még 50 ezret vizionáltak, szeptember második felében már csak 30 ezret.

Meddig szükséges a polgár környezettudatosságát pénzzel is megtámogatni? A pillanatnyi előrejelzések szerint az elektromos autók körülbelül az évtized végére lesznek árban versenyképesek a robbanómotoros meghajtású járgányokéval.

MELYIKET MILYEN ÁRON?
A fogalommá vált amerikai villanyautókat egyelőre felejtsük el a pályázat írása során, az áruk miatt eleve nem vehetnek részt benne. Érdemes viszont néhány japán, francia, koreai, német márka katalógusait nézegetni: az áruk 8–12 millió forint körül mozog. S hogy a cégek között is gyilkos az árverseny, azt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az egyik típus forgalmazója még több mint félmillió forint kedvezményt ígért a vásárlóinak. Így most a legalacsonyabb árú elektromos autóhoz Magyarországon 7 millió forint alatt lehet hozzájutni.
GYORS, MINT A VILLÁM?
A gyorstöltő 6-7-8 óra alatt tölti fel az autó akkumulátorát, ami azt jelenti, hogy az utazás során gyakorlatilag nem jöhet szóba olyan formában, mint a benzinkút. A villámtöltő viszont már közelíti azt az időt, amit ideálisnak nevezhetünk: akár 20-30 perc alatt is menetkésszé teheti az autót.

HOL TÖLTHETEK?
Ma Magyarországon sajnos még kevés lehetőség adódik az elektromos autók töltésére, 40-50 állomásnál több nem áll rendelkezésre, azok nagy része is inkább a fővárosban és a Dunántúlon. A kellő számú töltőállomás hiánya is gátja az elektromos autók terjedésének. Ugyanakkor autó híján nem ösztönöz semmi a töltők létesítésére. A róka fogta csuka helyzetet oldhatja fel az állam a töltőállomások, illetve az autóvásárlás támogatásával. A mostani néhány tucatot a kormányzat nagyságrendekkel akarja növelni az elkövetkező években: a legfrissebb bejelentés szerint 2020-ig 3 ezer állomás áll majd az autósok rendelkezésére – nyilvánosan.

Mert nem nyilvánosan gyakorlatilag annyi, ahány dugaszaljzat található az országban. Az elektromos autókat ugyanis úgy a legérdemesebb tölteni, hogy este beáll a tulajdonos a garázsba, és reggelre feltöltődik az autója. Ez az ideális eset. És akinek nincs garázsa? Nos, az ő számára mindenképpen szükség van a nyilvános töltőállomásra.

A teljes cikk itt olvasható.

Ajánlott tartalom

A Suzuki bemutatta első tisztán elektromos személyautóját

A Suzuki Motor Corporation Milánóban bemutatta első sorozatgyártású elektromos (BEV) modelljét, az e-Vitarát, amely stratégiai jelentőségű a vállalat számára - közölte a cég kommunikációs vezetője hétfőn az MTI-vel.