Május elsejéig lehet pályázni az elektromos autók beszerzésére, a pályázatra a kormány 2016-ban 2 milliárd forintot biztosított – mondta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter az Óbudai Egyetem elektromos autójának átadásán Budapesten.
Hozzátette: öt hónappal a pályázatok beadásának megkezdése után már látszik, hogy nagy az érdeklődés, kétszáz felett van az elbírált pályázatok száma, és további több mint 300 beadott pályázatot tartanak nyilván. Mivel a kormány hosszú távon is kiszámíthatóvá kívánja tenni az elektromos autók elterjedését, ezért 2017-re 3 milliárd forint áll rendelkezésre a támogatásokhoz – húzta alá. A tájékoztatása szerint a pályázók között szép számban vannak gazdasági társaságok, az arányuk hozzávetőlegesen 50 százalék. Ugyanakkor az érdeklődők között idén jelentősen emelkedett a magánszemélyek aránya is, 30-ról 42 százalékra. A benyújtott pályázatok több mint fele a fővárosból és vonzáskörzetéből érkezett.
A tárcavezető megerősítette: már az idén meg akarják valósítani azt, hogy elektromos járművekkel az ország teljesen átjárható legyen. Ehhez a tervek szerint 80 kilométerenként lesznek elektromos töltőállomások. A közösségi közlekedésben is támogatják az elektromos járművek bevezetését. Budapesten már közlekedik egy 20 járműből álló elektromos buszflotta, ami európai viszonylatban is jelentősnek számít – sorolta. Emlékeztetett: a kormány iparfejlesztési tervén belül már több éve dolgoznak az elektromos közlekedés fejlődését szolgáló szabályozási és támogatási környezet kialakításán. Az elektromos járművek elterjedésével elérhető, hogy csökkenjen a közlekedésben a gépjárművek által kibocsátott káros anyagok és az üvegházhatású gázok mennyisége, mérséklődjön a gazdaság fosszilis energiahordozó-igénye, és növelhető az energiabiztonság. Az ország fontos gazdasági érdeke, hogy Magyarország sikeresen vegyen részt a járműgyártás előtt álló fejlődésben. Az elektromobilitás elterjedését ösztönző intézkedések között említette a zöldrendszámok és a különböző adótípusú ösztönzők bevezetését, vagy az infrastruktúra-fejlesztés támogatását. A tisztán elektromos meghajtású járművekre nincs regisztrációs adó és nincs forgalomba helyezési illeték, nem kell fizetni továbbá cégautó adót és helyi gépjárműadót sem. Mindezektől az intézkedésektől azt várják, hogy már 2020-ra közel 30 ezer elektromos gépkocsi közlekedik majd a magyar utakon.
Közölte: a Jedlik tervben az elektromobilitás fejlesztésekor nemcsak a töltőinfrastruktúra kiépítése és a járművek elterjesztése hangsúlyos feladat, hanem a kutatás-fejlesztés támogatása és a háttéripar kiépítése is. Ezen belül is fontos új irány az önvezető autók megjelenése.
Kifejtette, mivel az országban működő nemzetközi nagyvállalatok egyre nagyobb hányada kutatás-fejlesztési tevékenységét is Magyarországra hozza, fontos új lehetőséget jelent majd a zalaegerszegi tesztpálya megépítése. Az önvezető járművekhez kapcsolódó fejlesztések tesztelési környezetének kialakításával a világ élvonalába került az ország – mondta. Az MTI érdeklődésére a tárca közölte: jelenleg mintegy 1600 zöld rendszámú autó fut az utakon, ezek közül közel 1000 elektromos autó. Jelenleg 153 nyilvános töltő érhető el országosan. Réger Mihály rektor hangsúlyozta, hogy az egyetem elkötelezett a környezetbarát technológiák oktatásában, kutatásában, az új, innovatív műszaki megoldások kidolgozásában és elterjesztésében. Az elmúlt években több olyan fejlesztést hajtottak végre, amelyek ezen célok megvalósítását szolgálták. Ezek közül kiemelte az épületenergetikai fejlesztéseket, az óbudai campus Bécsi és Doberdó úti létesítményeinek hőszigetelésével és nyílászárócseréjével jelentős energiamegtakarítást értek el, és évi 25-30 millió forint kiadáscsökkenést. Az óbudai campus három épületében 494 napelemmel fotovoltaikus rendszert építettek ki, amivel csökkent az üvegházhatású gázkibocsátás és nőtt az energiamegtakarítás. Az egyetemen a most átadott elektromos autót a mindennapi használat mellett oktatási és kutatási célokra használják majd – mondta.