Villanyautókkal újít a Budapest Airport

A Budapest Airport programot indított a repülőtér környezeti hatásainak csökkentésére. Ennek fontos eleme, hogy szolgálatba állt a gépjárműflotta első tisztán elektromos meghajtású járműve: egy Smart Electric Drive.

A repülőtéren sorra jelennek meg a korszerűbb, tisztább üzemű autók, a Budapest Airport célja ezzel a szén-dioxid és egyéb, üvegház hatású gázok kibocsátásának folyamatos csökkentése. A kis elektromos Smarttal nemcsak a repülőtéren, hanem a városban is lehet majd találkozni.

Repülőtéren működő szervezetek és vállalatok tovább tudják enyhíteni a légikikötő környezetkárosító hatásait. A program célja az energiafelhasználás csökkentése, a megújuló energiaforrások használatának elősegítése és az elektromos járművek használatának elterjesztése is.

Szarvas Gábor, a Budapest Airport közösségi kapcsolatokért, környezetvédelemért és működésbiztonságért felelős igazgatója a hirado.hu-nak elmondta: a program elindítását megelőzően a Budapest Airport közösségi kapcsolatokért és környezetvédelemért felelős munkatársai írásban és személyesen is igyekeztek felvenni a kapcsolatot a repülőtéren működő szervezetek vezetőivel, és illetékes munkatársaival.

„Kezdeményezésünk már a kezdetek kezdetén kedvező fogadtatásra talált, hiszen a Budapest Airport legújabb önkéntes programjához már az induláskor olyan nagy vállalatok csatlakoztak, mint az Aeroplex Central Europe (ACE), a Heinemann Duty Free, a HungaroControl, a Lufthansa Technik Budapest, a Főtaxi, sőt még a NAV Repülőtéri Főigazgatósága is aláírta a csatlakozási nyilatkozatot. A szeptember 29-én megtartott hivatalos programindító megbeszélésen több mint húsz repülőtéri szervezet képviseltette magát” – számolt be róla az igazgató.

Hozzátette, hogy a programhoz minden olyan repülőtéri szervezet csatlakozhat, amely a repülőtéren folytatja tevékenységét, befolyásolja a repülőtér környezeti teljesítményét, vállalja a nemzetközi minősítéshez is szükséges környezetvédelmi adatok megosztását, továbbá kijelenti, hogy végrehajt olyan környezetvédelmi intézkedéseket, amelyek segítségével a repülőtér szén-dioxid-kibocsátása tovább csökkenthető, és ezen intézkedéseiről évente beszámolót készít.

Egyre több elektromos autó van a reptéren

Bár az utasok közvetlenül nem fognak találkozni a program során végrehajtandó minden intézkedéssel, de a többi résztvevővel a Budapest Airport közösen mindent el fog követni azért, hogy a környezet- és klímavédelem érdekében tett lépésekről és az elért eredményekről az utazóközönség is tudomást szerezhessen – szögezte le Szarvas Gábor.

De például látványos lehet, ha majd egyre több elektromos autó, jármű jelenik meg a repülőtéren, az autóbérlők, a taxisok, az utasokat a repülőhöz szállító buszok között – emelte ki az igazgató.

A jelenlegi tervek szerint 2020-ig mintegy 100 darab elektromos meghajtású jármű állhat üzembe a repülőtér területén – ideértve a személygépkocsik mellett a speciális kiszolgáló járműveket, illetve a repülőtéri feladatokat ellátó nehézgépeket is.

Hibrid taxik vihetik majd az utasokat

A Budapest Airport elindított ugyanis egy ún. e-mobilitási programot, amelynek gyakorlatilag három igazán látványos eleme van. „A program keretében szerződött személyszállító partnerünkkel közösen törekedni fogunk arra, hogy egyre több elektromos és hibrid taxi álljon az utasok rendelkezésére, elektromos töltőállomásokat kívánunk elhelyezni a repülőtéri parkolók területén, valamint célul tűztük ki a repülőtéri járműpark fokozatos frissítését, amelynek keretében a meglévő flottát környezetbarát modellekkel kívánjuk megújítani”- mondta el Szarvas Gábor.

Mint egy kis város

„A Budapest Airport a saját hatáskörén belül számos lépést tett az energiahatékonyság, a környezettudatosság és a fenntartható fejlődés érdekében. A légikikötő sok tekintetben hasonlít egy kisebb városra vagy kerületre, így az energiafelhasználása is. Ezeken a területeken az elmúlt években sikerült komoly áttörést elérni, egyebek mellett éves szinten 30%-kal csökkent a földgáz, 16%-kal az áramfelhasználás, vízből pedig egy utasra számítva 10 literrel kevesebbet használ el a repülőtér. Emellett fejlesztették a hulladékfeldolgozást is, mára a repülőtéren keletkező hulladék mintegy kétharmadát szelektíven kezelik. Mindezt sikerült úgy elérni, hogy közben a repülőtér forgalma folyamatosan növekszik. A Budapest Airport emellett évekkel ezelőtt az elsők között csatlakozott a Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI Europe) által indított ún. karbonakkreditációs programhoz, aminek elsődleges célja a repülőterek ún. fosszilis energiaforrások felhasználásából származó szén-dioxid-kibocsátásának csökkentése volt. Az ACI Europe programjában ma már mintegy 100 európai repülőtér vesz részt. A karbonakkreditációs program fontos eleme, hogy a repülőterek üzemeltetői más partnerszervezeteket is bevonnak, hogy közösen dolgozzanak a környezeti hatások csökkentésén” – mondta az igazgató.

A Budapest Airport 2011-ben csatlakozott a repülőterek ún. karbonakkreditált csoportjához. Ez az angol eredetű kifejezés (carbon-accreditation) egy többlépcsős, éveken átívelő, átfogó környezetvédelmi program, amelynek végén szeretnék elérni, hogy az adott repülőtér a környezet szén-dioxid-terhelése nélkül működhessen. Ezt a hosszú távú célt tűzte ki maga elé a Budapest Airport is, amikor csatlakozott az ACI, az Airports Council International nemzetközi repülőtéri szövetség karbonakkreditációs programjához.

„Első lépéseként 2011-től kezdve rendszeresen mérjük a Budapest Airport által kibocsátott szén-dioxid mennyiségét, amely a legkézenfekvőbb módon mutatja meg egy-egy intézmény, vállalat vagy iparág energiafelhasználását és a hozzá kapcsolódó környezeti terhelést. A Budapest Airport évről évre jelentést készít erről, amit egy független szakértői iroda hitelesít. A korábbi évek stagnáló mértékű vagy néhány százalékban csökkenő kibocsátásai után tavaly már szén-dioxid-kibocsátás jelentős, összesen mintegy 15%-os csökkenésről számolhatott be a Budapest Airport. Az akkreditációs folyamatban a második szint röviden azt jelenti, hogy egy ezzel azonos mértékű folyamatos csökkentésre vállalunk kötelezettséget” –tette hozzá.

2011-hez képest 2013-ban közel 6000 tonnával kevesebb szén-dioxid-kibocsátással járt a repülőtér üzemeltetése. Ez 550 átlagos háztartás energiafogyasztásával, 32 vagon szén elégetésével vagy például 1200 személyautó átlagos fogyasztásával egyenlő. Emellett szintén fontos adat, hogy ezt a mennyiséget egy év alatt egy 2000 hektáros méretű erdő tudja megkötni – magyarázta Szarvas Gábor.

Arra a kérdésre, hogy világviszonylatban a program mekkora mértékben járul hozzá a klímaváltozás elleni globális küzdelem sikeréhez, az igazgató azt mondta: a világon létező összes iparág közül a légi közlekedés elenyésző mértékben, mindössze két százalékban felelős a szén-dioxid-kibocsátásért, a repülőterek üzemeltetése pedig e mennyiségnek is csupán 5 százalékát adja.

„Azonban ettől még a felelős gondolkodás és működés alapkövetelmény számunkra, továbbá arra is törekszünk, hogy elkötelezettségünkkel és önkéntes kezdeményezéseinkkel példát mutassunk más iparágaknak” – fogalmazta meg Szarvas Gábor.

Ajánlott tartalom

A Suzuki bemutatta első tisztán elektromos személyautóját

A Suzuki Motor Corporation Milánóban bemutatta első sorozatgyártású elektromos (BEV) modelljét, az e-Vitarát, amely stratégiai jelentőségű a vállalat számára - közölte a cég kommunikációs vezetője hétfőn az MTI-vel.