Villanymotorok optimalizálása autókhoz és repülőgépekhez

A Siemens központi kutatórészlege, a Corporate Technology (CT) és partnerei a Plug&Play Range Extender projekt keretében azt vizsgálják, hogy hogyan növelheti egy kisméretű, alacsony fogyasztású belsőégésű motorból és egy váltóáramú generátorból álló modul az e-autók hatótávolságát.

A PELiKAn nevű projekt (az akronim a Teljesítmény-elektronika Gépjárművekben és Aeronautikában projektnév német eredetijéből képződött) tárgya pedig olyan teljesítményelektronika, amely megnövelt hatásfoka révén nagyobb hatékonyságot ad gép- és légi járműveknek írja az autopro.hu. Mindkét projektet támogatja az Oktatási és Kutatási Szövetségi Minisztérium (BMBF). Autók és repülőgépek villamosításának térhódítása során meghatározó jelentőséget kap a komponensek hatásfoka, mérete és súlya. Ebben teljesítményelektronikai feszültségátalakítóknak van kulcsszerepe, amelyeknek egyre nagyobb kapcsolási frekvenciákra kell alkalmasnak lenniük. A teljesítménykapcsolók vezérlése energiát fogyaszt, és e veszteség miatt a hatásfokuk jelenleg legfeljebb 95%. A PELiKAn keretében olyan kompakt és megbízható feszültségváltók kifejlesztésén dolgoznak a partnerek, amelyek hatásfoka akár 99% is lehet.

Ezt olyan ún. regeneratív vezérlő kapcsolások révén kívánják elérni, amelyek az energiát egy közbülső (puffer) tárolóban tárolják, így lecsökken a szükséges vezérlő teljesítmény. Újfajta félvezető anyagok (pl. szilíciumkarbid) és magasabb maximális üzemi hőmérséklet alkalmazása révén a kapcsolók kapcsolási és továbbítási (átbocsátási) vesztesége tovább csökkenthető. A hároméves projektben a Siemens partnerei a Daimler, az EADS, az Infineon, a ZF Electronics és a Fraunhofer Integrált Áramköri Intézet. A CT tudósai ezen belül új kapcsolási koncepciókkal, valamint vezérlés- és szabályozástechnikai témákkal foglalkoznak. A Plug&Play Range Extender projektben a Siemens, Daimler és FEV cégek, valamit az Aacheni RWTH Műgyetem először meghatározzák egy magas szinten integrált Range Extender modullal szembeni követelményeket. Ezzel párhuzamosan piacképes járműkoncepciókat is megfogalmaznak. Egy későbbi szakaszban meg is kell majd építeni egy Range Extender modullal szerelt járművet.

Ajánlott tartalom

Februárban megcsappant az elektromos autók eladása

Februárban 10,1 százalékkal nőtt éves összevetésben a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban. A legnépszerűbb választás továbbra is a benzinüzemű kivitel volt, a második legnépszerűbb pedig a hibrid-benzines. Az akkumulátoros elektromos autók részesedése februárban nem változott az egy évvel korábbihoz képest, elmaradt viszont a tavalyi átlagtól.