Novemberben Zalaegerszegen, decemberben pedig Győrben tér vissza a települések helyi közlekedésébe a korábbról ismert Solaris Urbino 12 hydrogen típusú tesztautóbusz - tájékoztatta a Volánbusz Zrt. Kommunikációs Igazgatósága hétfőn az MTI-t.

Visszatér a Volánbusz zalaegerszegi és győri vonalaira a hidrogén-üzemanyagcellás tesztautóbusz

Novemberben Zalaegerszegen, decemberben pedig Győrben tér vissza a települések helyi közlekedésébe a korábbról ismert Solaris Urbino 12 hydrogen típusú tesztautóbusz – tájékoztatta a Volánbusz Zrt. Kommunikációs Igazgatósága hétfőn az MTI-t.

Hibrid napelemes rendszerek akkumulátorral, elérhető áron. Kalkuláljon itt ingyenesen! (x)

A közlemény szerint a hidrogénmeghajtású járművet a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. egy éven át tartó demonstrációs mintaprojektjének keretében teszteli újra a közlekedési társaság, ezúttal téli körülmények között. A demonstrációs mintaprojekt újabb állomásain november 4-től 27-ig a zalaegerszegi, majd decemberben a győri helyi Volánbusz-járatokon szállítja az utasokat a tesztautóbusz. A jármű zalaegerszegi menetrendje már elérhető a Volánbusz honlapján. A hidrogénmeghajtású zöldbusz ezúttal is az Energiaügyi Minisztérium támogatásával és a HUMDA közreműködésével áll forgalomba. A 12 méteres, háromajtós, légkondicionált Solaris Urbino 12 hydrogen 29 ülő és 58 álló utas egyidejű szállítására alkalmas. A Prim-Vol Trade Kft. által biztosított buszban egy 70 kW teljesítményű hidrogén-üzemanyagcella kapott helyet; a cellákban a hidrogén és a légköri oxigén kémiai reakcióba lép, ennek eredményeként víz és elektromos energia keletkezik károsanyag-kibocsátás nélkül.

A járművet egy ZF AVE 130 típusú integrált elektromotor hajtja, a busz a tetején elhelyezett 1560 liter össztérfogatú kompozit hidrogéntartályok egyszeri feltöltésével 350-400 kilométert képes megtenni. A tartályokban összesen 36,8 kilogramm hidrogéngázt lehet tárolni 350 bar nyomáson; a zöldhidrogént a Messer Hungarogáz Kft. szolgáltatja, az autóbusz töltése a Volánbusz zalaegerszegi telephelyén történik. A Solaris Urbino 12 hidrogén-üzemanyagcellás példányát a Volánbusz idén májusban Zalaegerszegen, júniusban pedig Győrben már tesztelte, illetve 2022-ben – az első magyarországi hidrogénmeghajtású próbaüzem keretében – a fővárosi agglomeráció utasai is kipróbálhatták a járműtípust. A zalaegerszegi tesztüzem során az autóbusz 20 nap alatt csaknem 4000 kilométert tett meg, amelynek során – egy dízelüzemű busz kiváltásával – több mint 2,3 tonnával csökkentette a város levegőjét terhelő szén-dioxid-kibocsátást. A látványos és kényelmes kialakítás, a halk működés és a környezetkímélő technológia az utasokat és a szakembereket is meggyőzte. Ezúttal alacsonyabb hőmérsékleten, télies időjárási viszonyok között közlekedik majd a zöldbusz, így összehasonlíthatók lesznek a két tesztidőszak tapasztalatai.

Környezetünk védelme szempontjából alapvető fontosságú a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése, ezért a Volánbusz folyamatosan végez utasforgalmi próbákat különböző típusú, alternatív meghajtású autóbuszokkal. Az elektromos, illetve hidrogén-üzemanyagcellás próbaüzemek során szerzett üzemeltetési tapasztalatok elengedhetetlenek a Volánbusz meglévő zöldflottájának további bővítéséhez is – írták.

Ez utóbbi részeként hamarosan 20 elektromos meghajtású autóbusz “zöldíti” hat település helyi közlekedését, 2026-ban pedig érkezhet a társaság első saját tulajdonú hidrogénmeghajtású járműve is – olvasható a közleményben.

Ajánlott tartalom

Egyre népszerűbb az elektromos mobilitás Hollandiában

Egyre népszerűbb az elektromos mobilitás Hollandiában, emelkedett az elektromos kerékpárt használók aránya, hogy az elektromos céges autók által megtett kilométerek száma is először haladta meg a dízelüzemű járművekét - közölte a RAI és a Bovag holland közlekedési szövetségek közösen készített jelentését ismertetve a Dutch News című, angol nyelvű holland hírportál pénteken.